RSS Marketing rendement

  • Minimumloon 2019 april 5, 2019
    Elk half jaar wordt het wettelijk minimumloon aangepast aan de ontwikkeling van de cao-lonen. Het is essentieel dat werknemers niet minder betaald krijgen dan deze ondergrens, want dat levert uw organisatie naheffingen en forse boetes op.Per 1 juli 2019 staat de tweede stap van de verhoging van het minimumjeugdloon op stapel. Per die datum krijgen […]
  • Wanneer is het verwerken van bijzondere persoonsgegevens toegestaan? maart 29, 2019
    Het verwerken van bijzondere persoonsgegegevens is in principe verboden volgens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Wat zijn daar de uitzonderingen op?
  • Wanneer is verwerken van persoonsgegevens toegestaan? maart 29, 2019
    Onder de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) zijn de regels voor het verwerken van persoonsgegevens heel streng geworden. Wanneer is dat voor onze organisatie wel toegestaan?
  • Compensatie transitievergoeding: voorwaarden, benodigde gegevens en bijzondere situaties november 14, 2018
    De werkgever heeft per 1 april 2020 recht op compensatie van de transitievergoeding die hij moet betalen als hij een werknemer ontslaat na twee jaar ziekte. Het kan echter geen kwaad om alvast te weten wat er straks nodig is voor de aanvraag van die compensatie: de tegemoetkoming geldt namelijk ook met terugwerkende kracht. Deze […]
  • Voorbeeld verwerkingsregister november 12, 2018
    De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) legt de verantwoordelijkheid om aan te tonen dat een organisatie aan de privacyregels voldoet bij de organisaties zelf. Dit gebeurt in de vorm van een verwerkingsregister. Het opstellen van een verwerkingsregister is verplicht. Als de Autoriteit Persoonsgegevens om een verwerkingsregister vraagt, moet uw organisatie deze ook verstrekken.In het verwerkingsregister vindt […]
  • Inhoud van een getuigschrift februari 12, 2018
    Iedere werknemer heeft een wettelijk recht op een getuigschrift van zijn (oud-)werkgever. In een getuigschrift staat informatie over onder andere de functie die de werknemer heeft bekleed, arbeidsduur en datum van indiensttreding en ontslag. De (oud-)werkgever is verplicht om een getuigschrift af te geven en hier mogen ook geen onjuistheden in staan. Anders is de […]
  • Na wijziging van horeca CAO, hoeveel zou ik dan moeten verdienen? januari 15, 2018
    Sinds 1 januari 2018 is er een nieuwe horeca CAO. Hierin staat de volgende tekst:De loontabel per 1 januari 2018 bij deze cao is inclusief 1,3% aanpassing met de CBS consumentenprijsindex alle huishoudens van oktober 2017.Stel: er is een loontabel van bv. € 1.000 tot € 2.000 en ik verdien € 1.500. Gaat mijn salaris dan 1,3% omhoog of is […]
  • Het groene kantoor januari 9, 2018
    Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) worden steeds belangrijker. Welke maatregelen kan uw organisatie nemen voor een groen kantoor? Deze infographic laat een aantal handige tips zien.
  • AVG: privacyregels op en rond de werkvloer december 21, 2017
    De privacyregels die de AVG voorschrijft, hebben ook betrekking tot een aantal belangrijke personeelskwesties, zoals personeelsdossiers, identificatieplicht, internetprotocol, thuiswerken, (digitale) opslagplaatsen, back-ups en cameratoezicht.
  • AVG: Data-protection Impact Assessment december 20, 2017
    Bijna iedere organisatie verwerkt tegenwoordig wel op enige manier persoonsgegevens en is dus verplicht te voldoen aan de wet- en regelgeving die daarop van toepassing is. Hiervoor kunt u een Data-protection Impact Assessment (DPIA) uitvoeren of laten uitvoeren. Deze e-learningcursus legt uit wat de Data-protection Impact Assessment precies is en welke rol dit speelt in […]

RSS Marketingfacts E-commerce

  • Boekrecensie: de werkwijze van de Wolf of Wall Street april 26, 2019
    Welke boeken zijn interessant of relevant en wat vinden ervaren marketingprofessionals ervan? NIMA Register Marketeers recenseren de meest uiteenlopende marketing-gerelateerde boeken. Deze keer: 'De werkwijze van de wolf' van Jordan Belfort.
    NIMA Register Marketeers
  • Zelflerende webwinkels met REXai april 23, 2019
    Ieder mens is anders. Dus waarom zou je ze online dan hetzelfde laten zien? REXai bouwt artificial intelligence-technologie die aan e-commercewebsites gekoppeld kan worden, waardoor de websites zelflerend worden. "Wij proberen de dingen die niet relevant voor de klant zijn, niet te laten zien. We leren van wat je online doet en daarmee willen we een plezierigere web- […]
    Leonieke Daalder
  • How to: optimaliseer je webshop met video april 23, 2019
    Webwinkelier? Dan ben je waarschijnlijk altijd op zoek naar een manier om je webshop te innoveren en te verbeteren. Het inzetten van contentmarketing is een manier om meer traffic te genereren naar jouw webshop. De grote trend omtrent contentmarketing is videomarketing. Video steeds wordt vaker ingezet om de band met de bezoeker te versterken. Een video werkt als een […]
    Karel de Vries
  • Podcast: de kritische blik van Tadek Solarz april 20, 2019
    De productieve Marketingfacts-blogger Tadek Solarz is een marketingman met een kritische blik, met een mening die vaak dwars tegen alle andere meningen ingaat. In deze aflevering van podcast-serie De Namarama Show gaat copywriter en naamexpert Floris Hülsmann in gesprek met hem. Over online als heilige graal, merkbouw en het omvallen van merken.
    Floris Hülsmann
  • De zeven marketinglessen van Zeeman: introducing #doeslef april 18, 2019
    Lef kan niet genoeg worden aangemoedigd, zeker in het marketingvak, waar conventionele campagnes de dienst uitmaken. Durf in marketing en reclame is letterlijk broodnodig voor elke marketeer, klein of groot, van een bekend of een onbekend merk. Lef en durf kunnen je merk redden. Kijk naar Sissy-Boy, CoolCat, Hudson’s Bay, Intertoys – ooit iets bijzonders […]
    Erwin Wijman
  • Waarom bestaan er nog boekwinkels? april 11, 2019
    De wereld ligt aan de voeten van de betekenismarketeer. Initiatieven die de markt op z’n kop zetten, hebben stuk voor stuk een 'do good'-karakter. Waar we afgelopen jaren gefascineerd waren door de technische innovaties van Facebook, Google en Amazon, zijn het nu de campagnes zoals die van Nike waar iedereen over spreekt. Schept dit extra […]
    Ger van den Buijs
  • Het einde van keuzestress is nabij april 10, 2019
    Ik moest afgelopen week mijn winterbanden wisselen bij KwikFit. Of ik wilde kiezen tussen lucht en stikstof. Balanceren of uitlijnen? Of allebei? Ik werd er doodongelukkig van. Kom op nou. Wissel gewoon die banden. Het kan in 1.92 seconden! Veel marketeers leven in de veronderstelling dat het bieden van meer keuze mensen meer vrijheid geeft […]
    Willem van Harrewijen
  • Bewust bezorgd: e-tailer, sta op en beloon de consument april 9, 2019
    De omzet van de Nederlandse e-commercemarkt is in 2018 weer met 10 procent toegenomen. Vandaag besteld en morgen gratis geleverd is de standaard geworden. Niet goed, dan gratis retour. De consument is verwend geraakt. Tegelijkertijd heeft de e-commercesector zich gecommitteerd de CO2-uitstoot van transport te verlagen om zo klimaatverandering te beperken. Er zullen nieuwe manieren […]
    Pieter Otten
  • Waarom Bol.com het beste marketingbedrijf van Nederland is maart 26, 2019
    De kogel is door de kerk en het besluit staat vast. Op 26 maart is Bol.com in Amsterdam uitgeroepen tot Beste Marketingbedrijf van Nederland, gebaseerd op de marketinginspanningen van 2018. Op zich is dat opmerkelijk, want als je naar bedrijfsresultaat kijkt, is de vraag best gerechtvaardigd of Bol.com zo’n titel nú, twintig jaar na zijn oprichting […]
    Luuk Ros
  • Instagram wordt e-commerce-platform dankzij nieuwe checkout-functie maart 22, 2019
    Instagram richt zich steeds meer op e-commerce en dat is te merken. Het platform heeft bij twintig topmerken in de VS een nieuwe feature uitgerold: 'Checkout on Instagram'. Waarom moeten aanbieders betalen voor in-app betalingen en wat betekent het voor de toekomst van het megaplatform?
    Alice Kaal

RSS Social media Marketing

  • De trends in social media die je deze maand niet mag missen april 25, 2019
    Het gebruik van social media blijft stijgen. De verschillende kanalen spelen hierop in door met grote snelheid nieuwe features te introduceren. Als marketeer is het lastig om al deze ontwikkelingen continu bij te houden. Daarom: de nieuwste trends en updates. Over Instagram Checkout, LinkedIn Lookalike Audiences en Pinterest Advertising in Nederland. 
    Michelle Oude Groen
  • Een wetenschappelijke kijk op aandacht: hoe werkt het? april 25, 2019
    In de huidige content overloaded wereld wordt iedere minuut vierhonderd uur aan content geupload en krijgen we naar schatting zo’n tienduizend commerciële boodschappen per dag voorgeschoteld. We kunnen de hoeveelheid content niet meer verwerken: dit gat tussen exponentieel toenemende volumes van geproduceerde content en onze beperkte menselijke capaciteit om dit te consumeren, zal steeds groter worden. […]
    Els Dijkstra
  • LinkedIn Advertising: wat kunnen we verwachten? april 22, 2019
    Adverteren op LinkedIn roept bij veel mensen een gevoel op als 'veel te duur' of 'veel duurder dan Facebook'. Alles is uiteraard relatief. Het klopt dat adverteren op LinkedIn over het algemeen duurder is dan adverteren op Facebook. Daar staat tegenover dat de kwaliteit van het netwerk vele malen hoger ligt. Een overzicht van de mogelijkheden […]
    Lars Maat
  • Viral Friday 16/2019: OK is not OK april 19, 2019
    Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week de commercials van Apple, Argos, Beats By Dre, Oakley's en AT&T.
    Luka van Rijn
  • Zo win je het Eurovisie Songfestival op Twitter april 19, 2019
    Van een kippendans tot aan gorillapakken, het Eurovisie Songfestival zit vol met adembenemende en hilarische momenten die elk jaar een massale buzz genereren. Twitter is de plek waar Songfestival-fans van over de hele wereld elkaar ontmoeten om deel te nemen aan het gesprek. Daarnaast is het natuurlijk dé plek waar merken contact kunnen maken met […]
    Barry Collins
  • Social media voor ondernemers: een les in LinkedIn april 16, 2019
    Is social media the holy grail voor ondernemers? Marjolein Bongers, eigenaar van House of Social Media, vindt van wel. De ervaren socialmedia-expert stelt dat LinkedIn hét platform voor ondernemers is. Wat zijn de do’s en don’ts voor social media? 
    Ronnie Overgoor
  • Adverteren op Pinterest: de tips en tricks april 16, 2019
    Na lang speculeren wanneer we dan eindelijk ook in Nederland zouden kunnen adverteren op Pinterest, kunnen adverteerders sinds afgelopen week ook hier aan de slag. En als ik zo mijn Pinterest-account bekijk, gebeurt dit al volop. In afwachting van de eerste Nederlandse resultaten, alvast wat handige tips en tricks op basis van resultaten van een […]
    Femke Marcar
  • De ongewenste doelgroep van Patagonia april 15, 2019
    'Sportmerk Patagonia wil bankiers fleecevest niet meer verkopen', zo luidde de kop van een FD-artikel op 4 april. Het stuk meldt dat het merk ‘last’ heeft van een ongewenste doelgroep. Het outdoor sportkledingmerk heeft namelijk aan populariteit gewonnen in Silicon Valley en de financiële wereld, met als gevolg dat Silicon Valley en Wall Street grijs zien van […]
    Tessie Woestenberg
  • Podcast: denk als een contenthacker april 13, 2019
    Kijk anders naar het maken van content. Focus niet op de volgende taak, nog meer content, maar denk als een contenthacker: analytisch, nieuwsgierig, opportuun, efficiënt, onbevreesd en probleemoplossend. Contenthacker Alouschka van Dijk gelooft dat deze mindset helpt om efficiënter en impactvoller content te maken. In een nieuwe aflevering van podcast Play vertelt ze over inspirerende […]
    Paul van der Ham
  • Emoji in webcare: wel of niet doen? april 11, 2019
    In bijna iedere app of tweet staan ze: emojis. Uit onderzoek van Coosto blijkt dat we in Nederland 895.558 emojis per maand via Twitter versturen. Er is zelfs een dag waarop we het bestaan van de emoji vieren (17 juli). Kortom: emojis zijn wereldwijd een onmisbaar onderdeel geworden van onze online communicatie. Maar hoe werkt het voor webcare? […]
    SWOCC

RSS Zoekmachine marketing

  • Google Ads zoekwoordplanner: dit zijn de nieuwe functionaliteiten april 24, 2019
    Google Ads introduceerde onlangs de nieuwe verbeterde zoekwoordplanner. Er werden nieuwe toepassingen geïntroduceerd, maar ook een aantal functies geherintroduceerd. Bij het doorvoeren van de nieuwe interface vorig jaar zijn er een aantal veel gebruikte functies in de zoekwoordplanner vervallen, deze zijn nu weer te gebruiken. De nieuwste functionaliteiten op een rijtje.
    Misja Swain
  • Zo verbeter je de SEO van jouw podcast april 23, 2019
    Uit recent onderzoek van MeMo² blijkt dat 2,2 miljoen Nederlanders luistert naar podcasts. Podcasts zijn nog nooit zo populair geweest. Verklaring: radioconsumptie neemt snel af, met name onder jongeren. Podcasts vormen een impactvol alternatief om contact te leggen met de doelgroep. Een selectief bereik kan eenvoudig worden behaald door distributie via eigen en betaalde mediakanalen […]
    Nick Nota
  • Google for Jobs: gaat Google eindelijk de strijd aan met Indeed? april 15, 2019
    Het wervingslandschap verandert snel en het is steeds moeilijker om met vacatures goed vindbaar te zijn. Toen Google for Jobs vorig jaar in het Verenigd Koninkrijk werd gelanceerd, werd er gewaarschuwd dat dit de online banenmarkt ernstig zou verstoren. Naar verwachting wordt Google for Jobs begin van deze zomer ook uitgerold binnen Nederland. Wat betekent […]
    Merle Baake
  • Apple Search Ads in Nederland: de eerste bevindingen april 5, 2019
    Het is eindelijk zover: Apple Search Ads is ook in Nederland uitgerold. We konden hier al jaren adverteren in de Play Store van Google, maar vooralsnog bleef de App Store van Apple onbereikbaar voor Nederlandse adverteerders. Tot deze week dus. We gingen aan de slag en delen onze eerste bevindingen.
    Eva Schouwenaar
  • Google Facts: over updates van core-algoritme, ads en api’s april 3, 2019
    Afgelopen maand gebeurde er veel in Google en rond Google. De SEO’s werden opgeschrikt door een aanpassing in het core-algoritme van de zoekmachine en de SEA’s konden flink wat aanpassingen in Google Ads tegenkomen. Voor wie vooral druk was met de dagelijkse werkzaamheden, lees je hier een overzicht van alles wat je moet weten.
    Annelies Verhelst
  • Online marketing versus contentmarketing: het verschil in een model april 2, 2019
    Wat valt er precies onder online marketing en wat onder contentmarketing? We voelen het min of meer aan. Maar hoe zit het precies? Dit model geeft je het overzicht: waar online marketing eindigt en contentmarketing begint.
    Olaf Geysendorpher
  • How to: verbeter je SEO met slimme A/B-testen maart 28, 2019
    Het begrip A/B-testen is vooral bekend van tests om de conversieratio van websites te verhogen. Ook binnen advertising-kanalen worden teksten en visuele uitingen getest. SEO A/B-testen komt nog weinig ter sprake, maar is een zeer interessante ontwikkeling. Je kunt namelijk de ROI van een aanpassing voorspellen door te testen en zo meer urgentie creëren rondom […]
    Sem van der Klauw
  • Hoe een videostrategie fans creëert in het voice-tijdperk maart 26, 2019
    Hoewel Alexa Nederland nog niet bereikt heeft en Google Home of Apple Homepod vooralsnog vooral gebruikt worden voor zoekopdrachten, is de algemene verwachting dat dit hard gaat stijgen. De vindbaarheid van je merk via voice zou weleens een van de marketinguitdaging van het komende decennium kunnen worden. Wat is daarvoor nodig? Meer dan de juiste […]
    Nico Verspaget
  • WizeNoze maakt het internet geschikt voor educatie maart 25, 2019
    Toen WizeNoze zo’n vijf jaar gelden van start ging, wilde het bedrijf internet geschikt maken voor kinderen. Inmiddels is de doelgroep wat ouder geworden – leerlingen en studenten – maar het doel is nog hetzelfde. "Het internet biedt een fantastische mogelijkheid om allerlei informatie te vinden, maar als je die informatie wil gebruiken in een educatieve setting of je […]
    Leonieke Daalder
  • Nieuw: Shoppable ads voor Google Afbeeldingen maart 25, 2019
    Eén van de populairste plekken waar mensen inspiratie opdoen voor online shoppen ligt misschien minder voor de hand dan je zou denken. Van alle online shoppers gebruikt 50 procent afbeeldingen om inspiratie op te doen voor hun koopwensen, en een steeds groter wordende groep doet dat met Google Afbeeldingen. Dagelijks gebruiken miljoenen consumenten Google Afbeeldingen als belangrijk onderdeel […]
    Steven Hiemstra

RSS Online branding

  • Zeven tips voor meer betrokkenheid in retail april 26, 2019
    Betrokkenheid verbindt de veelgebruikte termen loyalty, engagement en klantrelatie. Hoe pak je dat als ondernemer concreet aan? Zeven praktische tips, met de supermarkt als case.
    Ger van den Buijs
  • Creatieve loyaliteitsprogramma’s: voorbij de spaarkaart april 24, 2019
    Bij het tankstation sparen voor een koffiezetapparaat. Zegels, voetbalplaatjes en prullaria bij de supermarkt. Op het eerste oog zijn loyaliteitsprogramma’s al zo oud als de weg naar Rome. De beloning of het spaardoel heeft bij dergelijke acties vaak weinig met het merk te maken dat de campagne voert. Goede loyalty-programma’s gaan verder en bieden een […]
    Aleksandra Andjelic
  • Zo verbeter je de SEO van jouw podcast april 23, 2019
    Uit recent onderzoek van MeMo² blijkt dat 2,2 miljoen Nederlanders luistert naar podcasts. Podcasts zijn nog nooit zo populair geweest. Verklaring: radioconsumptie neemt snel af, met name onder jongeren. Podcasts vormen een impactvol alternatief om contact te leggen met de doelgroep. Een selectief bereik kan eenvoudig worden behaald door distributie via eigen en betaalde mediakanalen […]
    Nick Nota
  • Hoe trouwe sponsors de comeback van FC Twente mogelijk maakten april 22, 2019
    Na jaren van malaise is het Nederlands voetbal eindelijk weer een succesverhaal. Oranje en Ajax winnen van de wereldtop, maar ook de ooit bijna failliete oud-kampioen FC Twente beleeft een wederopstanding, met een snelle promotie naar de Eredivisie. Die laatste comeback heeft in grote mate te maken met de invloed van sponsoring. "Als Noabers steunen […]
    Jeroen Mirck
  • Podcast: de kritische blik van Tadek Solarz april 20, 2019
    De productieve Marketingfacts-blogger Tadek Solarz is een marketingman met een kritische blik, met een mening die vaak dwars tegen alle andere meningen ingaat. In deze aflevering van podcast-serie De Namarama Show gaat copywriter en naamexpert Floris Hülsmann in gesprek met hem. Over online als heilige graal, merkbouw en het omvallen van merken.
    Floris Hülsmann
  • Viral Friday 16/2019: OK is not OK april 19, 2019
    Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week de commercials van Apple, Argos, Beats By Dre, Oakley's en AT&T.
    Luka van Rijn
  • Zo win je het Eurovisie Songfestival op Twitter april 19, 2019
    Van een kippendans tot aan gorillapakken, het Eurovisie Songfestival zit vol met adembenemende en hilarische momenten die elk jaar een massale buzz genereren. Twitter is de plek waar Songfestival-fans van over de hele wereld elkaar ontmoeten om deel te nemen aan het gesprek. Daarnaast is het natuurlijk dé plek waar merken contact kunnen maken met […]
    Barry Collins
  • Is de reputatie van financials nog te redden? april 19, 2019
    Verliezers en ouderen voelden zich miskend en projecteren negatieve sentimenten op de financiële sector, omdat pers en politiek dat ook doen. Met de Update Vertrouwen Financiële Sector krijgen we jaarlijks inzicht in hoe het vertrouwen in banken en verzekeraars zich ontwikkelt. Halverwege maart werd bekend dat 43 procent van de mensen zijn vertrouwen uitspreekt in de […]
    Ronald Pont
  • Drukte op de winkelvloer? Goed voor je merk! april 18, 2019
    Drukte op de retailvloer wordt verondersteld slecht te zijn voor merken, maar is dat zo? Het blijkt van niet: het zorgt er weliswaar voor dat we andere consumenten mijden, maar ook dat we ons juist meer aan merken hechten. Drukte is dus een strategische factor om rekening mee te houden. 
    SWOCC
  • Het verschil tussen een goede en een geweldige contentcreator april 18, 2019
    91 Procent van de B2B-professionals gebruikt contentmarketing als onderdeel van hun strategie. Toch betekent dat niet dat alle content die ze creëren top-notch, boeiend of waardevol is. Maar wat heb je nodig om een goede contentschrijver te worden? Hoe word je er één waar collega's in de branche naar op zoek zijn voor advies? Het begint allemaal […]
    Lisanza Faccilongo