Marketing

RSS Marketing rendement

  • Handboek Loonheffingen 2018 inclusief register maart 26, 2018
    In dit Handboek vindt u informatie over de loonheffingen in 2018: de loonbelasting/premie volksverzekeringen, premies werknemersverzekeringen, de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet en de werkkostenregeling (WKR). Ook de administratieve verplichtingen komen aan bod. Download dit handige naslagwerk inclusief register direct.Na het downloaden, ontvangt u automatisch een mail als er een nieuwe versie van het Handboek Loonheffingen wordt gepubliceerd.
  • Wat moet er op de jaaropgaaf staan? februari 23, 2018
    U moet er ieder jaar voor zorgen dat uw werknemers een jaaropgaaf ontvangen. Dit moet u wel binnen een redelijke termijn doen. Werknemers moeten immers uw cijfers kunnen vergelijken met de cijfers die op zijn vooringevulde aangifte inkomstenbelasting van het voorgaande jaar staan. Maar buiten deze tijdige aanlevering moet u ook een verplicht aantal gegevens […]
  • Bezittingen die wel voor box 3 meetellen januari 5, 2018
    Een aantal bezittingen moet u opgeven in box 3. In deze tool vindt u een volledig overzicht van bezittingen die u moet opgeven voor de box 3-heffing.
  • Bezittingen die niet voor box 3 meetellen januari 5, 2018
    Een aantal bezittingen zijn vrijgesteld in box 3. Dit betekent dat u deze bezittingen niet hoeft op te geven in box 3. In deze tool vindt u een volledig overzicht van bezittingen die niet zijn vrijgesteld van box 3-heffing.
  • Ontslag op staande voet: wat nu? december 22, 2017
    Hoewel u natuurlijk hoopt dat het nooit gebeurt, kan er in uw organisatie iets vervelends voorvallen. En voor u het weet roept een werknemer in hevige gemoedstoestand ‘dat hij het niet pikt’ en ‘de werkvloer zal verlaten om nooit meer terug te keren’. Met andere woorden: de werknemer zegt ontslag op staande voet te nemen […]
  • AVG: privacyregels op en rond de werkvloer december 21, 2017
    De privacyregels die de AVG voorschrijft, hebben ook betrekking tot een aantal belangrijke personeelskwesties, zoals personeelsdossiers, identificatieplicht, internetprotocol, thuiswerken, (digitale) opslagplaatsen, back-ups en cameratoezicht.
  • AVG: Data-protection Impact Assessment december 20, 2017
    Bijna iedere organisatie verwerkt tegenwoordig wel op enige manier persoonsgegevens en is dus verplicht te voldoen aan de wet- en regelgeving die daarop van toepassing is. Hiervoor kunt u een Data-protection Impact Assessment (DPIA) uitvoeren of laten uitvoeren. Deze e-learningcursus legt uit wat de Data-protection Impact Assessment precies is en welke rol dit speelt in […]
  • Dossieropbouw bij disfunctioneren december 18, 2017
    Kunt u afscheid nemen van een werknemer die slecht functioneert zonder een (goed) ontslagdossier? Soms is het antwoord ‘ja’ omdat een werknemer bereid is om akkoord te gaan met een beëindigingsovereenkomst. Als een werknemer niet akkoord gaat en u naar de rechter moet, krijgt u waarschijnlijk nul op het rekest omdat het ontslag onvoldoende is […]
  • AVG: het recht om vergeten te worden december 6, 2017
    Door de AVG gelden er nieuwe en aangescherpte regels wat betreft de persoonsgegevens van betrokkenen. Een veelbesproken onderwerp gaat over het recht om vergeten te worden. Wat houdt dit recht precies in en hoe komt u daaraan tegemoet? Deze e-learningcursus gaat daar dieper op in.
  • AVG: Rechten van betrokkenen en wat u daaraan moet doen november 22, 2017
    Door de Algemene Verordening Gegevensbescherming, ook wel bekend als de AVG, gelden er nieuwe regels wat betreft de persoonsgegevens van betrokkenen. Dit kunnen persoonsgegevens van uw klanten zijn, maar ook van leveranciers of bijvoorbeeld uw collega’s. De AVG is vanaf 25 mei 2018 van toepassing en iedere organisatie moet hieraan voldoen. Deze e-learningcursus gaat dieper […]

RSS Marketingfacts E-commerce

  • Het platform als businessmodel: globaal leren, lokaal profiteren oktober 19, 2018
    Welkom in de connected revolutie waar alles en iedereen met elkaar in verbinding staat. Ook platformen vinden hier hun kracht. Met succes: zeven van de tien topbedrijven van de wereld werken met een platform-gebaseerd businessmodel, waaronder Facebook en Amazon. Globale platformen kunnen het bedrijfsmodel veranderen, maar andere bedrijven ergeren zich aan hun groeiende monopolie-positie. Dit […]
    Romy Farber
  • De toekomst van e-tail oktober 18, 2018
    Afgelopen week was ik op Emerce Retail Europe, een kennisevenement tijdens de Amsterdam eWeek voor iedereen die iets doet op het gebied van e-commerce en consumer-sales. Bezoek aan het event is niet alleen waardevol vanwege het opdoen van nieuwe contacten en voor de zichtbaarheid van je merk, maar ook voor het vergroten van je kennis. […]
    Matthias Meijer
  • E-mail is het ultieme waardegestuurde kanaal #spon oktober 17, 2018
    Deze mooie uitspraak is afkomstig van e-mailconsultant Jordie van Rijn. Jordie is één van de drie experts die de conclusies van het vandaag verschenen Nationaal E-mail Onderzoek 2018 van commentaar voorziet. Het onderzoek levert een mooi beeld op van het kanaal e-mail als onderdeel van ons sociaal verkeer, als aanjager van ons online gedrag en […]
    Hendrik Westerhuis
  • Shopadvies met Sjoprz oktober 15, 2018
    Zijn eigen gezin met vier kinderen brachten Gaspard Jaspers op het idee: boodschappen doen moet goedkoper kunnen. Maar om zelf alle supermarkten af te lopen op zoek naar aanbiedingen kost heel veel tijd. Dus bedacht hij Sjoprz: "De supermarkt over alle supermarkten heen. We helpen jou om je boodschappen op elk moment zo goedkoop mogelijk […]
    Leonieke Daalder
  • To tweet or not to tweet, that’s the question oktober 15, 2018
    Twitter: de stekker eruit of niet? Digital Wizards onderzocht de webcare van bedrijven op Twitter. Het zag er niet best uit. Veel bedrijven worstelen met het hoe en waarom van webcare via dit sociale kanaal. Wie doen het goed? En wie hebben er wat meer moeite mee?
    Hans Boersma
  • Over marketing, bureaus en de vloek van het appartementencomplex oktober 4, 2018
    'Creativity is intelligence having fun' is misschien wel de beroemdste uitspraak van Albert Einstein die Einstein nooit heeft gedaan (maar afkomstig van een reclamebureau, BrightHouse). De populariteit van het idee dát het van Einstein afkomstig is, illustreert wel perfect dat velen de neiging hebben 'creativiteit' te kaderen als een belangrijk onderdeel van een ogenschijnlijk lineair denkproces. En […]
    Luuk Ros
  • Hoe ethisch is het toepassen van overtuigingstechnieken? september 26, 2018
    Regelmatig komt een bepaalde vraag terug in de opmerkingen bij blogs over overtuigingstechnieken: is het toepassen ervan wel ethisch? Bedrijven proberen ons online en offline op alle mogelijke manieren te overtuigen, soms op slinkse wijze. Wanneer is het netjes en wanneer gaat het richting manipuleren? En wat zijn de oorzaken en gevolgen van het onethisch […]
    Bas Wouters, CMCT
  • De Bijenkorf: warenhuis-kampioen zonder competitie september 25, 2018
    De warenhuis-vlaggenschepen van Parijs zijn Lafayette en Le Bon Marché. In Londen is de keuze reuze met onder andere Harrods, Harvey Nichols, John Lewis, Selfridges. En in Nederland? Wij hebben gelukkig nog onze eigen Selfridges: De Bijenkorf. Een warenhuis dat er met kop en schouders bovenuit steekt. Maar zelfs als je iedere dag met dubbele cijfers wint […]
    Peter Hoitinga SMP
  • Wat overkomt e-commerce als geldpers stopt en rente stijgt? september 20, 2018
    “Omzet detailhandel flink omhoog", meldt het CBS. "De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is, groeide met 37,5 procent. Online werd 22 procent meer omgezet en webwinkels groeiden ook 13 procent." Een stukje tekst dat drie jaar geleden nog aardig wat stof zou kunnen hebben doen opwaaien. De vraag […]
    Tadek Solarz
  • Waarom investeert Ace & Tate in fysieke winkels? september 11, 2018
    Ace & Tate timmert als webwinkel voor brillen enorm aan de weg, maar groeit met name in de fysieke winkelstraat. Met dank aan een competitief aanbod: montuur, glazen op sterkte en een strak design voor nog geen honderd euro. Jaarlijks gaan er honderdduizende brillen over de toonbank. Het vijf jaar oude bedrijf opent winkels kriskras […]
    Ronnie Overgoor

RSS Social media Marketing

  • Data-driven Facebook-campagne met AVG: kan dat nog? oktober 16, 2018
    Sinds de invoering van de GDPR/AVG wordt het steeds lastiger om (voldoende) data te verzamelen die als basis kunnen dienen voor data-gedreven advertentiecampagnes. Retargeting audiences nemen in grootte af en Facebook heeft de insights op basis van custom audiences verwijderd, samen met nog wat andere functionaliteiten die data-gedreven campagnes vergemakkelijkten. Sinds het in werking treden […]
    Femke Marcar
  • To tweet or not to tweet, that’s the question oktober 15, 2018
    Twitter: de stekker eruit of niet? Digital Wizards onderzocht de webcare van bedrijven op Twitter. Het zag er niet best uit. Veel bedrijven worstelen met het hoe en waarom van webcare via dit sociale kanaal. Wie doen het goed? En wie hebben er wat meer moeite mee?
    Hans Boersma
  • Viral Friday 40/2018: poepende meisjes, groeien met iPhone XS en stemmen met Burger King oktober 5, 2018
    Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week Burger King, Apple, Björn Borg, Samsung en #GirlsDoPoop.
    Daphne Awad
  • Influencer Marketing Event: vermijd deze drie fouten met influencers september 20, 2018
    Influencer-marketing staat in volle bloei. Ondanks dat het woord ‘influencer’ nog niet graag hardop wordt uitgesproken, kunnen we er niet meer omheen. “Influencers? Dat zijn toch mensen die een beetje reizen, cocktails drinken, met puppies knuffelen en daar vervolgens ook nog eens bakken met geld mee verdienen?” Een verslag van het allereerste Influencer Marketing Event […]
    Fabiën Vlems
  • Nederland overtuigend Europees kampioen op LinkedIn augustus 30, 2018
    Voor mijn trainingen en lezingen over LinkedIn doe ik regelmatig onderzoek op LinkedIn naar het gebruik in een bepaalde regio, sector of land. Dat doe ik met behulp van Sales Navigator (de betaalde sales-tool van LinkedIn). Afgelopen zomer ben ik in het totale LinkedIn gebruik van 44 Europese landen gedoken. En wat blijkt, op bijna […]
    Jan Willem Alphenaar
  • Snapchat Advertising vs Instagram: het overwegen waard? augustus 23, 2018
    Snapchat is hét medium onder jongeren en jongvolwassenen tot 34 jaar en met Snapchat Advertising is daar de mogelijkheid om via Snap Ads, filters, lenzen en augmented reality die doelgroep te bereiken. Daarnaast biedt Snapchat op het gebied van targeting grotendeels dezelfde mogelijkheden als de gevestigde social media-orde, waardoor het een serieuze optie is voor […]
    Stephanie Schönhage
  • Meer engagement met social media-content augustus 16, 2018
    Hoewel social media vaak als containerbegrip gebruikt wordt, verschillen platformen als Instagram, Facebook en Snapchat natuurlijk wel degelijk van elkaar. Door de continue digitalisering van media en de ontwikkelingen op het gebied van big data, krijgen adverteerders steeds meer inzicht in hun doelgroep(en) op deze social media. Maar hoe beleven consumenten de verschillende social media-platformen? […]
    SWOCC
  • WhatsApp opent deuren voor adverteerders augustus 10, 2018
    Adverteerders opgelet: WhatsApp is bereid om de deuren open te zetten voor adverteerders. In de nieuwe servicevoorwaarden geeft WhatsApp aan meer te gaan samenwerken met Facebook, om zo de kwaliteit en de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren. Interessant voor marketeers, maar hiermee breekt het bedrijf wel een belangrijke belofte.
    Bas van Poorten
  • Influencer-marketing: tien do’s en don’ts augustus 9, 2018
    Eerder dit jaar werd Kylie Jenner uitgeroepen tot de meest invloedrijke social media-influencer. Geschat wordt dat haar posts een waarde hebben van 1 miljoen dollar per stuk. Zulke bedragen komen in Nederland niet voor, maar influencer-marketing wint ook hier gestaag aan populariteit. Wat moet je als organisatie weten over het inzetten van influencers of het […]
    SWOCC
  • Influencer-marketing draait om onderwerp, niet om influencers augustus 6, 2018
    Influencer-marketing is hot, maar ook van alle tijden. Op Marketingfacts verscheen al in 2010 een artikel over influencers. Ging het toen vooral om vloggers, nu zijn er de Instagrammers, de Snapchatters en de YouTubers. En in al die jaren zijn we onverminderd op zoek naar de vraag wat influencer-marketing ons als marketeers kan opleveren en […]
    MarketingTribune

RSS Zoekmachine marketing

  • Google Facts: over Image Search, Search Console en Mobile-first oktober 8, 2018
    De zomer is definitief voorbij en het is dus weer tijd om je bij te praten over alles wat Google in de tussentijd heeft uitgespookt. Van algoritme-updates die de boel in sommige branches toch weer een beetje verstoorden, tot het definitief overstappen op de nieuwe Search Console. Over overstappen gesproken: is jouw website al klaar […]
    Annelies Verhelst
  • Google Mijn Bedrijf-update: direct boeken oktober 1, 2018
    Wellicht was het je al opgevallen: je kunt nu bij steeds meer bedrijven direct in Google een 'boeking' doen, bijvoorbeeld een tafel reserveren bij een restaurant of een afspraak inplannen bij een schoonheidssalon. De nieuwe functie versnelt het boekingsproces, waardoor gebruikers minder stappen hoeven te nemen om tot een conversie te komen.
    Joeri Mostert
  • Meet the Voice Marketeer september 18, 2018
    Het is je waarschijnlijk niet ontgaan: de Google Assistent is nu ook beschikbaar in het Nederlands. En zo kun je ‘s ochtends aan je telefoon vragen om het laatste nieuws of de weersvoorspelling. Maar met de opkomst van smart speakers gaat er natuurlijk nog veel meer veranderen. Waar liggen de kansen voor marketeers? Wordt voice-marketing […]
    Jessica Henneman
  • De checklist: zijn je Google-advertenties goed zichtbaar? augustus 31, 2018
    "Waarom zie ik mijn eigen advertentie niet in Google?" Dat is een vraag die ik zo nu en dan tegenkom in mijn werk. Een hele logische vraag; je huurt een bureau in om met Google Ads (voorheen Adwords) te adverteren op jouw product of dienst en merknaam, en zij geven aan dat de campagne live staat. […]
    Isabelle Westra
  • Google Ads: uitgebreide tekstadvertentie wordt nog uitgebreider augustus 29, 2018
    Google presenteerde tijdens de jaarlijkse Marketing Keynote veel nieuwe functies als het gaat om advertising. Speerpunten daarbij zijn slimme integraties en machine learning. De nieuwste update biedt de vertrouwde tekstadvertentie letterlijk meer ruimte om een verhaal te doen.
    Bart Kruizenga
  • Google Mijn Bedrijf: de nieuwe menu en diensten-optie augustus 20, 2018
    Onlangs heeft Google een nieuwe functie uitgerold in Google Mijn Bedrijf: Menu en Services. Deze functie maakt het mogelijk om je menu of diensten direct te laten zien bij je bedrijfsvermelding in Google.
    Joeri Mostert
  • Wat migratie van subdomeinen naar subfolders betekent voor SEO-resultaten augustus 16, 2018
    De discussie binnen SEO of je moet werken met subdomeinen (domein.website.nl) of subfolders (website.nl/subfolder/) wordt al vele jaren gevoerd. Vanuit SEO-oogpunt wordt vaak de voorkeur gegeven aan subfolders, omdat alle autoriteit van het hoofddomein dan beter verdeeld wordt over de onderliggende pagina’s. Subdomeinen worden door zoekmachines als aparte websites gezien en moeten elk hun eigen […]
    Marc Thierrij
  • Google-update treft vooral medische bedrijven augustus 14, 2018
    Google verraste de SEO-wereld begin augustus met een 'broad core algorithm update'. Als een van de eersten meldde Barry Schwartz van SE Roundtable dat het erop leek dat er een grote update in de zoekresultaten van Google werd uitgerold. Diverse SEO-specialisten en webmasters speculeerden over de update op WebmasterWorld, vanwege de flinke dalingen in posities […]
    Jasper Knuvers
  • Nieuwe megaboete voor Google lijkt op willekeur juli 30, 2018
    De Europese Commissie legde Google deze maand opnieuw een miljardenboete op. Ditmaal omdat Google het mobiele besturingssysteem Android misbruikt zou hebben om de machtspositie bij algemene internetzoekdiensten ('de zoekmachine') te versterken. Deze boete laat zien dat de EC nog steeds worstelt met de platformeconomie en nog geen manier heeft gevonden om er grip op te […]
    Maurits Kreijveld
  • Dit zijn de nieuwe features van Google DoubleClick Display & Video 360 juli 26, 2018
    De wondere wereld van Display & Video 360: een vernieuwde interface in Google's ad server DoubleClick, met als doel meer synergie tussen verschillende disciplines van online marketing te creëren. Lees alles over de nieuwe features en hoe je ze direct kunt inzetten. 
    Jesse van Opbergen

RSS Online branding

  • Viral Friday 42/2018: pestkoppen, Keniaanse ijshockeyers en ridder George Clooney oktober 19, 2018
    Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week Lotto, Nespresso, Tim Hortons, Capri Sun en Bavaria.
    Daphne Awad
  • Het succes van Racingnews365: “Formule 1 is onze passie” oktober 19, 2018
    Ruud Dimmers begon drie jaar geleden als liefhebber een website over Formule 1. Inmiddels is Racingnews365 uitgegroeid tot de grootste site van Nederland op het gebied van deze koningsklasse in de autosport. Dimmers is met Racingnews365 genomineerd voor de Website van het Jaar-verkiezing 2018. "Ik wilde bewijzen dat er wél ruimte is voor nog een website […]
    Guus Peters
  • Beste gemeente, kunnen we vrienden worden? oktober 18, 2018
    Merkstrateeg Diederick Janssens heeft een missie: ook professionele organisaties hebben vrienden nodig, om gehoord, gezien, gewaardeerd en gesteund te worden. Wil je volgers als bedrijf, dan moeten je socialer worden. Wil je fans, dan zinniger. Voor vrienden moet je menselijk zijn. Daarom schrijft hij wekelijks een persoonlijke brief aan een bedrijf of instantie, om hun marketing […]
    Diederick Janssens
  • Je klant is de superheld van je merk oktober 18, 2018
    Klanten willen niet dat een merk ze het verhaal vertelt: ze willen zélf vertellen. Ze willen de held in hun eigen verhaal zijn. En laat een klant nou het belangrijkste goed zijn dat je als merk kan hebben. Klanten vormen gezamenlijk het merk, waardoor een bedrijf blijft leven. Brandbuilding wordt tribe building. 
    Bas Boomaars
  • Zo’n Festival of Marketing, moet dat op je bucketlist? oktober 17, 2018
    Met de launch party van Eat Your Greens, een vermakelijk boek van Nederlandse marketeer Wiemer Snijders op donderdagavond, was zo ongeveer álle Nederlandse inbreng op het Britse Festival of Marketing – 9 en 10 oktober in Londen – wel geleverd. En die vond dan nog plaats te midden van tientallen belangstellenden bij een uitgever om de hoek. Toch […]
    Luuk Ros
  • Een Netflix voor een gezonder leven oktober 16, 2018
    Het platform FoodFirst Network presenteert zich als de Netflix voor een gezonder en vitaler leven. Het is het initiatief van Jan Dekker en Meester-kok Rudolph van Veen. Wordt er al net zoveel geld verdiend als bij Netflix, of is dat niet wat de initiatiefnemers drijft? Ronnie Overgoor in gesprek met één van de oprichters: Jan […]
    Ronnie Overgoor
  • Over bureaus, marketeers en het belang van scherpe positionering oktober 16, 2018
    De relatie tussen marketeers, marketingafdelingen en de creatieve bedrijven waarmee ze werken, levert vaak voer voor discussie, niet het minst onder die bureaus zélf. Sinds de tijd van Don Draper groeiden 'reclamebureaus' uit tot alomvattende communicatie- en strategiefabrieken, vielen vervolgens uiteen in allerlei kleine fabriekjes en nu lijkt er weer sprake van een terugkeer naar de […]
    Luuk Ros
  • Aandacht: hoe tackle je het grootste probleem in marketing? oktober 11, 2018
    Heb je weleens het verhaal gebruikt dat onze aandachtsspanne is afgezakt naar minder dan negen seconden, ofwel nog korter dan de aandachtsspanne van een goudvis? Shame on you, want wat blijkt uit fact-checking van de BBC: complete onzin. Goed nieuws voor marketeers? Helaas, niet helemaal… Er is een enorm schaarste aan aandacht en de toenemende […]
    SWOCC
  • Sanneke Boesveldt (VICE Media): “Wij zijn de stem van de jongere generatie” oktober 11, 2018
    "Het VICE-dna sijpelt door al onze platformen. Het brengen van impactvolle en zicht verbredende verhalen is onze kern. We duiken in subculturen en laten verhalen zien vanuit andere ogen", zegt Sanneke Boesveldt, head of marketing bij VICE Benelux. Een interview over hoe zij met VICE maatschappelijke onderwerpen relevant voor jonge mensen op een geheel eigen […]
    Kevin Loos
  • Laat Nike-ophef Nederland koud? oktober 10, 2018
    Wat gebeurt er als je als merk een controversiele campagne lanceert die voor commotie zorgt? De afgelopen weken raakte Nike hevig in opspraak door de 'Dream Crazy'-campagne voor de dertigste verjaardag van het merk, waarin omstreden NFL-speler Colin Kaepernick de hoofdrol speelde. Het resultaat: een korte dip van 3 procent op de beurs, gevolgd door […]
    Linsey Jepma