Marketing

RSS Marketing rendement

  • Marktanalyse externe functionaris voor de gegevensbescherming (FG) november 19, 2018
    De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) verplicht bepaalde organisaties om een functionaris voor de gegevensbescherming (FG) aan te stellen. Dit kan een interne of een externe functionaris zijn. Kiest uw organisatie voor een externe functionaris, dan heeft u de keuze uit diverse aanbieders. Deze vergelijking laat een selectie zien die op verschillende onderdelen kunt vergelijken. Kies […]
  • De gevolgen van de AVG voor de salaris- en personeelsadministratie (incl. twee rechtszaken) november 14, 2018
    De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is op 25 mei 2018 van toepassing geworden. De AVG bevat privacyregels voor de gehele EU. In Nederland is de AVG in plaats van de Wet bescherming persoonsgegevens (WBP) gekomen. De AVG is op punten strenger dan de WBP en stelt zeer hoge sancties op het niet naleven van de […]
  • Voorbeeld verwerkingsregister november 12, 2018
    De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) legt de verantwoordelijkheid om aan te tonen dat een organisatie aan de privacyregels voldoet bij de organisaties zelf. Dit gebeurt in de vorm van een verwerkingsregister. Het opstellen van een verwerkingsregister is verplicht. Als de Autoriteit Persoonsgegevens om een verwerkingsregister vraagt, moet uw organisatie deze ook verstrekken.In het verwerkingsregister vindt […]
  • Bruto minimum(jeugd)loon 2019 (eerste helft) oktober 25, 2018
    Dit overzicht geeft u de bruto minimum(jeugd)lonen die per 1 januari 2019 gelden. Hang het overzicht op bij uw bureau!
  • Pensioenontslagbeding juli 10, 2018
    Hoewel het sinds de invoering van de Wet werk en zekerheid (WWZ) niet meer nodig is, kan het om onduidelijkheden te voorkomen slim zijn om een pensioenontslagbeding in de arbeidsovereenkomst op te nemen. U spreekt daarin met de werknemer af dat de arbeidsovereenkomst automatisch eindigt bij het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd. Deze tool is […]
  • Handboek Loonheffingen 2018 inclusief register maart 26, 2018
    In dit Handboek vindt u informatie over de loonheffingen in 2018: de loonbelasting/premie volksverzekeringen, premies werknemersverzekeringen, de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet en de werkkostenregeling (WKR). Ook de administratieve verplichtingen komen aan bod. Download dit handige naslagwerk inclusief register direct.Na het downloaden, ontvangt u automatisch een mail als er een nieuwe versie van het Handboek Loonheffingen wordt gepubliceerd.
  • Inhoud van een getuigschrift februari 12, 2018
    Iedere werknemer heeft een wettelijk recht op een getuigschrift van zijn (oud-)werkgever. In een getuigschrift staat informatie over onder andere de functie die de werknemer heeft bekleed, arbeidsduur en datum van indiensttreding en ontslag. De (oud-)werkgever is verplicht om een getuigschrift af te geven en hier mogen ook geen onjuistheden in staan. Anders is de […]
  • Investeer in arbeidsrelaties met een goede inwerkperiode december 22, 2017
    De lichten voor de Nederlandse economie staan alweer een tijdje op groen. Goed nieuws dus, maar het betekent ook dat het vinden van het juiste personeel meer inspanning vergt. Dus als u de perfecte werknemer gevonden heeft, ziet u hem liever niet binnen een paar maanden weer vertrekken. Investeren in de relatie met nieuwe werknemers […]
  • AVG: privacyregels op en rond de werkvloer december 21, 2017
    De privacyregels die de AVG voorschrijft, hebben ook betrekking tot een aantal belangrijke personeelskwesties, zoals personeelsdossiers, identificatieplicht, internetprotocol, thuiswerken, (digitale) opslagplaatsen, back-ups en cameratoezicht.
  • AVG: wat zijn (bijzondere) persoonsgegevens en verwerkers? december 11, 2017
    Door de AVG gelden er nieuwe regels wat betreft de persoonsgegevens van betrokkenen. Maar wat zijn precies persoonsgegevens? En welke persoonsgegevens worden aangemerkt als bijzondere persoonsgegevens? Deze e-learningcursus laat zien wat persoonsgegevens precies zijn, maar ook wat er wordt verstaan onder verwerking.

RSS Marketingfacts E-commerce

  • Menselijk koopgedrag: irrationeel en vol denkfouten december 12, 2018
    Mensen handelen minder rationeel dan marketeers zouden willen. Sterker nog: menselijk gedrag is vaak volslagen onverklaarbaar. Als je gedrag wil beïnvloeden, dan is het bespelen, gebruiken en bewerken van vooroordelen en denkfouten een belangrijk punt van aandacht. Slimme marketeers begrijpen welke psychologische drijfveren van belang zijn in de zoektocht naar nieuwe klanten.
    Tadek Solarz
  • Marlies Dekkers na haar faillissement en de overstap naar online december 3, 2018
    Een lustrum voor lingerie-koningin Marlies Dekkers: dit jaar bestaat haar bedrijf een kwart eeuw. Met pieken en dalen, resulterend in een oversteek naar online verkoop. E-commerce manager Jerome Orlemans vertelt over de digitale transitie van het Nederlandse luxemerk. "We targeten drie persona's: de fashionista, de jonge moeder en de zakenvrouw."
    Twinkle
  • De Marketing Pioneers zijn terug (en da’s een zegen voor het vak) november 21, 2018
    Ooit, drie sociale platformen en zeven iPhone-versies geleden, gold het jaarlijks event Marketing Pioneers als een eigenzinnig zusje van alle bekende marketing-, communicatie- en e-congressen. Er zat geen branche- of beroepsvereniging achter, geen organiserende uitgevers, geen vakmedia, eigenlijk geen verdienmodel, maar het sproot voort uit de wil van een aantal bedrijven en gewoon nieuwe-marketing-adepten om iets […]
    Luuk Ros
  • Waarom Intratuin onverbloemd kiest voor ship-from-store november 21, 2018
    Het is een welbekend probleem van franchise-formules die een webshop willen beginnen: hoe houd je de franchisenemers tevreden? Die zijn namelijk bang dat hun winkelomzet daalt zodra klanten ook via de webshop kunnen bestellen. Intratuin is één van de eerste grote retailers in Nederland die kiest voor ship-from-store. Welke gedachte zit hier achter en wat […]
    CustomerFirst
  • Black Friday in de lift november 20, 2018
    Black Friday is een echte Amerikaanse hype, maar we kunnen ondertussen niet meer ontkennen dat de 'feestdag' steeds bekender en populairder wordt in ons eigen land. We onderzochten de populariteit en de trends met betrekking tot de zoekresultaten en Black Friday. Mocht je nog geen voorbereidingen hebben getroffen, dan zal je dat na dit artikel vast en […]
    Quinty Smits
  • Versla Facebook: zo bouw je een coöperatief platform november 14, 2018
    Coöperatieve platformen kunnen een volwaardig alternatief bieden voor de centraal en strak geleide internationale platformen van Uber, Facebook en Thuisbezorgd, door de deelnemers op het platform en de lokale gemeenschappen meer te laten meedelen in het succes. Is dit de toekomst voor de platformeconomie? Vier adviezen hoe de deeleconomie kan bloeien.
    Maurits Kreijveld
  • De toekomst van Funda: het hele huiskopenproces onder één dak? november 12, 2018
    Er zullen in Nederland weinig mensen zijn die niet weten wat Funda is. De marktplaats waarop kopers en verkopers van huizen samenkomen is een ijzersterk merk. Tegelijkertijd kunnen we ook vaststellen dat Funda sinds de start weinig fundamentele veranderingen heeft doorgemaakt. "Wanneer mensen een huis gaan kopen of verkopen, dan is dat onderdeel van een heel […]
    Leonieke Daalder
  • Generaal John de Mol speelt een sterk spel Catan november 12, 2018
    John de Mol wil concurreren met Facebook en Google. Volgens de biografieën en karakterschetsen van De Mol is hij een fanatieke speler van spelletjes. Een van zijn favoriete bordspellen schijnt Catan te zijn. Hoeveel overwinningspunten heeft hij nodig voordat hij het grote 'Ik hou van Holland'-mediaspel heeft gewonnen en een serieuze vuist maakt richting de […]
    Peter Hoitinga SMP
  • Vijf tips voor meer bereik en sales met affiliate marketing november 9, 2018
    Door middel van een affiliate-programma kan een webshop via online partners zijn sales laten groeien. Maar hoe pak je dit zo effectief mogelijk aan? Vijf tips voor een optimale samenwerking met een affiliate: persoonlijk contact, transparantie, conversie, commissie en techniek.
    Thijs Wolters
  • De comeback van V&D: “Het boompje gaat weer groeien” november 5, 2018
    De Nederlandse retailmarkt schudde begin september op zijn grondvesten: plots dook een oude, doodgewaande bekende op. De 'online only' terugkeer van V&D maakte de tongen los, van blije oud-klanten tot sceptische analisten. Een gesprek met mede-merkeigenaar Ronald van Zetten. "V&D ademt nostalgie."
    Twinkle

RSS Social media Marketing

  • De 8 Instagram-trends voor 2019 december 15, 2018
    Instagram heeft in 2018 enorme stappen gemaakt voor zowel de persoonlijke accounts als voor bedrijven. Je kan shoppen via Instagram, samenwerkingen aangaan en heel makkelijk een enorm bereik genereren. Hoewel er dus in 2018 enorme stappen zijn gezet, ben ik ervan overtuigt dat dit in 2019 alleen nog maar keihard door gaat zetten. Als bedrijf […]
    Karen Grouve
  • Eat Your Greens december 14, 2018
    Nee, ik begin niet de zoveelste foodblog. Het boek 'Eat Your Greens' is een geslaagde poging om feit en fictie in de marketing van elkaar te scheiden. Het uitgangspunt: een gezond merk wordt gebouwd op feiten. Redacteur en co-auteur Wiemer Snijders is erin geslaagd om de crème de la crème van hedendaagse en tegendraadse marketingdenkers te verleiden […]
    John Faasse
  • Een jaartje NIMA Inside, waarom eigenlijk? december 13, 2018
    Toegegeven, het begon precies een jaar geleden als wat vrijblijvend gemijmer bij een bak koffie en het napraten over de NIMA Marketing Day: Toen de zittende redactie het eind 2017 collectief hoog tijd vond voor een nieuwe uitdaging, riep dat de vraag op hoe dit tamelijk grandioze bloggersplatform zich zou kunnen of moeten ontwikkelen. Waarom niet […]
    Luuk Ros
  • Inhaken made easy met de inhaakkalender 2019 december 5, 2018
    Daar is ‘ie weer: de officiële OBI4wan inhaakkalender voor 2019. Zorg ervoor dat jij als communicatieprofessional altijd op de hoogte bent van wat er speelt binnen de markt. Speel slim in op de actualiteit óf maak de keuze op welke dagen je je juist stil moet houden, om een discussie rondom je merk te voorkomen. 
    Linsey Jepma
  • Het eerste Snapchat-bureau van Nederland november 27, 2018
    De twintigjarige Tim van der Wiel is oprichter van GoSpooky, het eerste Snapchat-bureau van Nederland. De jonge ondernemer richtte onlangs ook Speaky op, een nieuw bureau in voice-technologie. Het is bijna een jongensboek, met als eerste hoofdstuk 'Ik startte een twitteraccount op mijn zolderkamer.' Bij welk hoofdstuk zijn we nu en hoe dik wordt het boek?
    Ronnie Overgoor
  • De Marketing Pioneers zijn terug (en da’s een zegen voor het vak) november 21, 2018
    Ooit, drie sociale platformen en zeven iPhone-versies geleden, gold het jaarlijks event Marketing Pioneers als een eigenzinnig zusje van alle bekende marketing-, communicatie- en e-congressen. Er zat geen branche- of beroepsvereniging achter, geen organiserende uitgevers, geen vakmedia, eigenlijk geen verdienmodel, maar het sproot voort uit de wil van een aantal bedrijven en gewoon nieuwe-marketing-adepten om iets […]
    Luuk Ros
  • Dit is hoe Snapchat een comeback gaat maken november 10, 2018
    Als Snapchat op de basisschool zou zitten, dan was het dat jongetje waarvan iedere dag de lunch werd afgepakt door vier oudere jongens. Die vier jongens zijn Facebook, Instagram, Messenger en WhatsApp. Zij komen iedere dag bij elkaar om te voorkomen dat Snapchat groeit in aantal gebruikers. Daar zijn ze nu voor het eerst in […]
    Willem Berings
  • Google Facts: over stoppen, store visits en branded local search november 5, 2018
    Gelijk al schokkend nieuws aan het begin van afgelopen maand: Google+ stopt ermee. Gedurende de komende tien maanden wordt het sociale netwerk langzaamaan neergehaald. Reden: een datalek. Hoewel de meesten geloven dat het sluiten van Google+ intern al langer op de agenda’s stond. Ga jij het missen? Verder blijft Google investeren in verbeteringen in Google […]
    Annelies Verhelst
  • Vol inzetten op de feestdagen: een must of onbegonnen werk oktober 31, 2018
    De concurrentiestrijd om aandacht van de consument is in aanloop naar de feestdagen moordend. Zo zijn de mediabudgetten fors en is de kwaliteit van content hoog. Zie dan maar eens op te vallen. Wat moet je als marketeer dan doen met de feestdagen? En hoe doe je dat?
    Sanne Lotte Gorter
  • Data-driven Facebook-campagne met AVG: kan dat nog? oktober 16, 2018
    Sinds de invoering van de GDPR/AVG wordt het steeds lastiger om (voldoende) data te verzamelen die als basis kunnen dienen voor data-gedreven advertentiecampagnes. Retargeting audiences nemen in grootte af en Facebook heeft de insights op basis van custom audiences verwijderd, samen met nog wat andere functionaliteiten die data-gedreven campagnes vergemakkelijkten. Sinds het in werking treden […]
    Femke Marcar

RSS Zoekmachine marketing

  • Eat Your Greens december 14, 2018
    Nee, ik begin niet de zoveelste foodblog. Het boek 'Eat Your Greens' is een geslaagde poging om feit en fictie in de marketing van elkaar te scheiden. Het uitgangspunt: een gezond merk wordt gebouwd op feiten. Redacteur en co-auteur Wiemer Snijders is erin geslaagd om de crème de la crème van hedendaagse en tegendraadse marketingdenkers te verleiden […]
    John Faasse
  • Hoe Brave het internet wil repareren december 11, 2018
    Is het internet kapot? Bepaalde digitale experts vinden van wel. Het was een thema dat aan de orde kwam op de Web Summit in Lissabon, één van ’s werelds grootste tech-events ter wereld. In dit verslag wordt ingezoomd op één specifieke oplossing van dit fundamentele probleem: Brave, een tegendraadse browser met een blockchain-token, waarbij tracking […]
    Pauline Schepers
  • De reparatie van het internet december 6, 2018
    Sinds dit voorjaar onderzoekt een coalitie van organisaties (van Wikimedia Netherlands tot VPRO en de Dutch Design Week) de mogelijkheden om het publieke domein in de online omgeving te versterken. Dit is nodig omdat de samenleving te afhankelijk is van commerciële sociale platforms als Facebook, Apple, Microsoft, Google en Amazon (FAMGA). De hiervoor opgerichte stichting […]
    Marco Derksen
  • Piekte Black Friday ook in search? december 4, 2018
    Black Friday is weer achter de rug. Het zoekvolume van de term stijgt elk jaar flink, omdat Black Friday steeds aanweziger is in de media en steeds meer Nederlandse bedrijven meedoen aan het kortingsfestijn. De populariteit en de trends met betrekking tot de zoekresultaten en Black Friday werden al eerder onderzocht, maar hoe zit het met […]
    Nick de Reuver
  • Google Facts: over reacties, rapportages en reviews december 4, 2018
    Het lijkt wel of voor het einde van het jaar alles wat Google had bedacht nog even uitgevoerd moet worden. De lijst met grote en kleine updates aan de Search-producten lijkt nagenoeg eindeloos. De focus om gebruikers vooral binnen Google te houden wordt steeds duidelijker door de nieuwe updates. Daarbij komt ook dat local niet […]
    Annelies Verhelst
  • Google wil hét platform worden voor voice- en chatbots december 3, 2018
    Eigenlijk zijn we al twee eeuwen lang - sinds de uitvinding van de typemachine – behoorlijk inefficiënt met elkaar aan het communiceren. Tijdens het praten gebruiken we gemiddeld 270 woorden per minuut en als we schrijven hooguit een woord of vijftig (zelfs na een cursus blind typen). Voice is dus wel een dingetje aan het worden, […]
    Freek Janssen
  • Google PageSpeed Insights Update: naar welke minimum score moeten we streven? november 30, 2018
    Google kondigde onlangs de Google Speed Update aan, nadat eerder dit jaar al de langverwachte mobile-first update was uitgerold. Dit betekent dat laadsnelheid weer een stuk hoger op de SEO-agenda mag komen te staan. De Speed Update gaat in principe alleen over de laadsnelheid-prestaties van je mobiele website. Maar met de mobile-first update van Google worden alle organic search-rankings bepaald aan de hand van de mobiele versie van je […]
    Thijs van Kuijeren
  • Hoe vaak staat je advertentie nou écht bovenaan? november 28, 2018
    Dat het belangrijk is om goed zichtbaar te zijn in Google is inmiddels wel bekend. Een snelle en effectieve methode om dit te realiseren is door te adverteren in het zoeknetwerk van Google. Een volgende stap is dat je als kritische adverteerder wil weten of de advertenties goed worden vertoond. De gemiddelde positie van een […]
    Mike Karregat
  • Iedereen zijn eigen butler met een spraakgestuurd internet november 22, 2018
    Het huidige internet heeft zijn beste tijd gehad. Deze versie is op. We staan op de drempel van de volgende grote verandering: een spraakgestuurd internet gaat uitkomst bieden en het zal online marketing zoals we dat vandaag kennen, compleet wegvagen. Je klant via authentieke en zogenaamde relevante content de salesfunnel inlokken? Dat wordt iets van vroeger.
    Tadek Solarz
  • Effecten van Google Medic-update in Nederland november 8, 2018
    Elke keer is een Google-update weer spannend, want wat is de impact? Een recente update is de Google Medic, die in augustus is uitgerold. Over de impact in de VS zijn al wat resultaten bekend, maar hoe zit het dan in Nederland? We doken erin en keken naar het lokale effect. 
    Quinty Smits

RSS Online branding

  • Eat Your Greens december 14, 2018
    Nee, ik begin niet de zoveelste foodblog. Het boek 'Eat Your Greens' is een geslaagde poging om feit en fictie in de marketing van elkaar te scheiden. Het uitgangspunt: een gezond merk wordt gebouwd op feiten. Redacteur en co-auteur Wiemer Snijders is erin geslaagd om de crème de la crème van hedendaagse en tegendraadse marketingdenkers te verleiden […]
    John Faasse
  • Contentmarketing in aanloop naar de feestdagen december 14, 2018
    Wij onlinemarketing-vakidioten hebben in ons werk gelukkig weinig te maken met ellenlange rijen voor de kassa, vergeten boodschappen waardoor je die vreselijk drukke winkel weer helemaal door moet, overvolle parkeerplaatsen, de hele dag op je benen staan omdat de winkel tot ’s avonds laat open is of die kerst-cd die al dagen op repeat staat. Online hebben […]
    Kelly Grotzinger
  • Beste MediaMarkt, kunnen we vrienden worden? december 13, 2018
    Merkstrateeg Diederick Janssens heeft een missie: ook professionele organisaties hebben vrienden nodig, om gehoord, gezien, gewaardeerd en gesteund te worden. Wil je volgers als bedrijf, dan moeten je socialer worden. Wil je fans, dan zinniger. Voor vrienden moet je menselijk zijn. Daarom schrijft hij wekelijks een persoonlijke brief aan een bedrijf of instantie, om hun marketing en non-verbale […]
    Diederick Janssens
  • Een jaartje NIMA Inside, waarom eigenlijk? december 13, 2018
    Toegegeven, het begon precies een jaar geleden als wat vrijblijvend gemijmer bij een bak koffie en het napraten over de NIMA Marketing Day: Toen de zittende redactie het eind 2017 collectief hoog tijd vond voor een nieuwe uitdaging, riep dat de vraag op hoe dit tamelijk grandioze bloggersplatform zich zou kunnen of moeten ontwikkelen. Waarom niet […]
    Luuk Ros
  • Succesvolle manieren om taboes te doorbreken december 13, 2018
    Haaruitval, poep, politieke voorkeur, geslachtsziekten. Zomaar wat voorbeelden van taboe-onderwerpen waar veel mensen liever niet over praten. Het kan een gevoel van schaamte of angst geven. Niet iets wat makkelijk onder de aandacht wordt gebracht. Het promoten van taboeproducten is voor marketeers een behoorlijke uitdaging. Mond-tot-mondreclame is haast onmogelijk. Maar toch biedt het kansen: met wat […]
    Sebas Eikholt
  • Startup ByCycling wint The Floor is Yours 2018 december 12, 2018
    ByCycling is de winnaar van The Floor is Yours 2018. De startup won dinsdag de pitchwedstrijd waarmee Online Tuesday traditiegetrouw het kalenderjaar afsluit. Het jonge bedrijf was de beste van acht kandidaten die hun producten en ideeën mochten presenteren aan het publiek en een vierkoppige jury met startup-experts. 
    Karin Thybaut
  • Hoe je Distinctive Brand Assets bouwt december 12, 2018
    Met distinctieve (visuele) brand assets zorg je dat je merk herkenbaar is in reclame-uitingen en ben je in staat snel te communiceren in de eerste, cruciale, aandachtsfase. Een onderzoek naar deze eerste fase op advertenties: willekeurige uitingen zijn in hun natuurlijke omgeving gemeten op aandacht, merkkoppeling, visual- en tekstoverdracht. Hoe zien de aandachtspatronen eruit en hoe […]
    Martijn van Lambalgen
  • Menselijk koopgedrag: irrationeel en vol denkfouten december 12, 2018
    Mensen handelen minder rationeel dan marketeers zouden willen. Sterker nog: menselijk gedrag is vaak volslagen onverklaarbaar. Als je gedrag wil beïnvloeden, dan is het bespelen, gebruiken en bewerken van vooroordelen en denkfouten een belangrijk punt van aandacht. Slimme marketeers begrijpen welke psychologische drijfveren van belang zijn in de zoektocht naar nieuwe klanten.
    Tadek Solarz
  • AIDA, maak plaats voor het 4F-model december 11, 2018
    Er zijn steeds meer marketingkanalen met elk weer unieke eigenschappen, waardoor het opzetten van de ideale (online) marketingmix altijd weer een uitdaging is. Bepalende factoren zijn budget, tijd, capaciteit en product of dienst, maar ook doorlooptijd, doelgroep, padlengte, demografie, doelen en meer zijn essentieel de optimale strategie. Door deze overdaad aan variaties is het ook […]
    Wouter Swagemakers
  • Generatie Z bestaat niet. X en Y trouwens ook niet december 11, 2018
    Stop met het segmenteren op zinloze generatiekenmerken. We worden allemaal gedreven door fear, greed en herd, diepliggende onderbewuste emoties die we zelf nooit kunnen benoemen. Hierop inzetten werkt beter: zo segmenteer je op iemands gedragsintentie in plaats van op zijn vermeende karakter. En daar gaat het toch om in marketing: het beïnvloeden van gedrag.
    Martin de Munnik