Marketing

RSS Marketing rendement

  • Voldoet uw site aan de veiligheidseisen die de AVG stelt? januari 15, 2018
    Regelmatig verschijnt er een bericht waarin staat dat er een organisatie persoonsgegevens is kwijtgeraakt. U wilt natuurlijk niet dat uw organisatie met zo’n bericht in het nieuws komt. Als u persoonsgegevens verwerkt, bent u wettelijk verplicht om een waterdichte site te onderhouden. Helemaal met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) die op 25 mei 2018 in […]
  • Escalatieladder bij pesten op de werkvloer januari 9, 2018
    Het komt vaker voor dan u wellicht denkt: pesten op de werkvloer. Een werknemer die gepest wordt, staat er vaak voor zijn gevoel alleen voor. Maar dat is niet zo. Deze tool laat in een infographic in de vorm van een escalatieladder zien welke stappen een gepeste werknemer kan nemen.
  • Bezittingen die niet voor box 3 meetellen januari 5, 2018
    Een aantal bezittingen zijn vrijgesteld in box 3. Dit betekent dat u deze bezittingen niet hoeft op te geven in box 3. In deze tool vindt u een volledig overzicht van bezittingen die niet zijn vrijgesteld van box 3-heffing.
  • Veiligheidstekens en pictogrammen januari 4, 2018
    Het gebruik van veiligheidstekens of pictogrammen kan het risico van misverstanden en arbeidsongevallen verkleinen. Door het gebruik van kleuren en symbolen kunnen werknemers direct begrijpen wat ze moeten doen of laten. Deze mooie infographic laat enkele veelvoorkomende veiligheidstekens zien, onderverdeeld in verbod, gebod, waarschuwing, veiligheid en brandveiligheid.
  • Kritische blik op het netto werkkapitaal december 28, 2017
    De current ratio is de ratio die het meest wordt gebruikt in de praktijk bij de beoordeling van de liquiditeit van een organisatie. De ratio geeft de verhouding tussen de vlottende activa en de vlottende passiva en is daarmee geheel gebaseerd op de onderdelen van het netto werkkapitaal (NWK). Deze tool geeft aan wat precies […]
  • AVG: wat zijn (bijzondere) persoonsgegevens en verwerkers? december 11, 2017
    Door de AVG gelden er nieuwe regels wat betreft de persoonsgegevens van betrokkenen. Maar wat zijn precies persoonsgegevens? En welke persoonsgegevens worden aangemerkt als bijzondere persoonsgegevens? Deze e-learningcursus laat zien wat persoonsgegevens precies zijn, maar ook wat er wordt verstaan onder verwerking.
  • Belangrijke IT-begrippen en definities die u helpen bij AVG november 15, 2017
    Wie zich gaat verdiepen in het voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en databeveiliging, komt terecht in een woud van Engelse termen die voor een ict-leek abracadabra zijn. Toch is het nuttig om een paar basisbeginselen te kennen, want dat kan schelen in de onderhandelingen met een IT-leverancier. Daarom in deze tool een klein […]
  • AVG: een introductie november 14, 2017
    De AVG is vanaf 25 mei 2018 van toepassing en iedere organisatie moet hieraan voldoen. Onderschat niet de aanpassingen die uw organisatie hiervoor moet doen, want het zal een grote impact hebben op iedere organisatie. Deze e-learningcursus legt de basisprincipes uit van de AVG.
  • Van loonkostensubsidie naar loondispensatie november 1, 2017
    De loonkostensubsidie wordt afgeschaft en vervangen door loondispensatie. Door de verschillen tussen deze twee instrumenten lopen werkgevers straks flink wat voordeel mis. Het is overigens nog niet bekend wanneer deze wijziging precies ingaat. Deze infographic laat zien wat die wijzigingen precies betekenen.
  • Ketenbepaling nu en straks november 1, 2017
    Waar de Wet werk en zekerheid (WWZ) de ketenbepaling ruim twee jaar geleden nog strenger maakte, wil de huidige regering dit deels terugdraaien. Zo wil het kabinet de ketenbepaling iets versoepelen en straks pas bij overschrijding van een periode aan (maximaal drie) opeenvolgende tijdelijke contracten van drie jaar automatisch een vast contract laten ontstaan, in […]

RSS Marketingfacts E-commerce

  • Hoe lokale platformen de macht van Thuisbezorgd en Uber kunnen breken januari 22, 2018
    De grote platformen als Thuisbezorgd, Uber, Iens en Booking krijgen steeds meer concurrentie van hun eigen gebruikers zoals restauranthouders en taxichauffeurs, die een eigen platform beginnen. Restauranthouders uit Hellevoetsluis (Hellefood) en Emmen (Bezorgland) ontwikkelden een eigen bezorgdienst en bijbehorende app als alternatief voor Thuisbezorgd; HorecaNederland begint een alternatief voor Iens, BookDinners. De Amsterdamse taxicentrale liet een eigen […]
    Maurits Kreijveld
  • Marketeers werken met persona’s maar wat vindt de klant daarvan? januari 18, 2018
    Data: we zijn er dol op. Het zou marketeers in staat stellen om een beter en gerichter aanbod te doen. Het maken van profielen is de core business van Facebook en Google. Met behulp van alles wat je zoekt, liked en voorziet van hartjes, maken deze geldfabrieken kansberekeningen of deze klant past bij jouw shampoo. […]
    Tadek Solarz
  • De online foodmarkt 2018: logistiek als enabler januari 17, 2018
    Traditiegetrouw maak ik begin van het jaar de balans op van de online food markt. Vorig jaar heb ik in het artikel De online boodschappenmarkt 2017 logistiek als enabler een overzicht gemaakt van de toekomst van de online food markt en uiteengezet waarom logistiek een belangrijke enabler is voor groei van de online foodmarkt. Door de groei […]
    Daan Koek
  • De groei van het online retailkanaal verhult een armoedig businessmodel januari 17, 2018
    Met verlies investeren in online groei. Bol.com en vele andere pure players doen het inmiddels al bijna twintig jaar en Albert Heijn zelfs alweer sinds 2002. En toch hoor je alleen klinkende groeicijfers als het om online retail gaat. Dit terwijl de enige echte groei-indicator de consumptiegroei in Nederland is en zoals iedereen weet bedraagt die slechts […]
    Tadek Solarz
  • Customer journeys in 2018: waarom betalen met je mobiel alle records gaat breken januari 15, 2018
    Het moment is weer daar: we moeten weer twee keer nadenken wanneer we ergens een datum invullen. We stellen onszelf weer nieuwe doelen over hoe we het nieuwe jaar nog beter kunnen maken dan afgelopen jaar, zowel privé als zakelijk. En natuurlijk is dit het moment dat je weer met verse energie aan de slag […]
    Daantje van Gent
  • Business in of met China: over Guanxi, WeChat en cold turkey over op Chinese systemen januari 9, 2018
    Voor alle ondernemers die iets met China willen doen: hier zijn vijf ondernemerslessen in 20 minuten. Floor Nobels heeft een headhunting agency in China opgezet en woonde 3,5 jaar in China. Ze richt zich op het werven van hoogopgeleide Chinezen die goed Engels spreken. Zij brengt hen in contact met westerse bedrijven, waarvan 99 procent […]
    Ronnie Overgoor
  • Mark de Vos (Goboony): ”Wij zijn de Airbnb voor campers“ december 22, 2017
    Alweer ruim twee jaar timmeren Mark de Vos en Foppe Mijnlieff aan de weg met een peer2peer-marktplaats voor campers: Goboony. Een interview met de eigenzinnige ondernemer Mark de Vos over de lessons learned sinds de lancering van dit originele camperconcept.
    Joost van Vught
  • 31 jedi mind tricks om meer online te verkopen december 22, 2017
    Ik moet iets bekennen: ik ben een groot fan van Star Wars. Dus heb ik natuurlijk The last Jedi al een paar keer gezien. En dat heeft me aan het denken gezet. Zou je met simpele jedi mind tricks meer online kunnen verkopen? Ik heb goed nieuws voor je: dat kan (tenzij je een Toydarian bent natuurlijk). Je hebt geluk jonge […]
    Patrick Heijmans
  • Chatten met een algoritme: een mannelijke of vrouwelijke chatbot? december 21, 2017
    Wanneer je iets koopt, kan het prettig zijn als je daarbij advies krijgt van een behulpzame en deskundige medewerker. In webshops wordt advies steeds vaker gegeven door virtuele assistenten, zoals chatbots. Opvallend is dat webshops vaak vrouwelijke virtuele medewerkers inzetten bij chatten met computer, maar is dat wel altijd de juiste keuze? Of kun je […]
    SWOCC
  • Het redesign van Zeeman december 20, 2017
    E-commerce organisaties vertellen over hun nieuwe webwinkeldesign. Wat is er veranderd, vergeleken met de oude site? Wat zijn de verwachtingen? Was het geplande budget toereikend? En welke lessen heeft het project opgeleverd? Voor deze make-over sprak Twinkle met Jacques van der Bom, e-commerce manager van Zeeman.
    Twinkle

RSS Social media Marketing

  • De week op social: Facebook lanceert Watch Parties, minder YouTube-inkomsten en zakelijke Whatsapp januari 20, 2018
    Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel. Met deze week: YouTube verscherpt regels voor advertentie-inkomsten, Whatsapp lanceert bedrijvenapp in vijf landen en Instagram test speciale tekstfeature voor Stories, terwijl Facebook komt met Stories voor Desktop én met Watch […]
    Juan Felix
  • Viral Friday week 3/2018: hippe planten, spaarvarkens en carnaval januari 19, 2018
    Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week: ​Bavaria, Beats By Dre, Santander Bank, Suja Organic en KFC. 
    David Pedro
  • “Wat veel mensen verstaan onder influencermarketing is helemaal geen influencermarketing” januari 19, 2018
    Influencermarketing zit nog steeds in de lift, maar wordt soms verkeerd begrepen of toegepast. Dat standpunt horen we in gesprek met Philip Brown, Head of Influencer Marketing & Brand Advocacy Strategy bij Come Round, een vooraanstaand influencermarketingbureau uit Londen. Sinds 2013 richt hij zich op manieren om de invloed van personen aan te wenden om […]
    Simon Slegers
  • De toekomst van sociale media is decentraal januari 18, 2018
    Aan het begin van het nieuwe jaar legt Mark Zuckerberg, de oprichter en ceo van Facebook, zich net als iedereen een aantal uitdagingen op. De voornemens van Zuckerberg zijn echter een tikkeltje extremer dan wat we van de normale burger gewend zijn. De traditie begon in 2009, toen hij zichzelf oplegde om elke dag een […]
    Sander Duivestein
  • Customer journeys in 2018: heel Silicon Valley wil The Voice of Holland zijn januari 18, 2018
    In een serie van 4 vertellen we je meer over de 4 trends van 2018 die invloed gaan hebben op jouw klanten en hun klantreis. Eén blog per trend, omdat er genoeg te vertellen is over ieder onderwerp. Gister schreven we over de derde trend ‘Een kijkje door de roze bril van augmented reality’, vandaag […]
    Daantje van Gent
  • Vijf lessen in reputatiemanagement van Frank Peters (Virtus Communications) januari 16, 2018
    Media- en reputatiemanagement is een vakgebied met eigen wetten. Een vak apart. Frank Peters, eigenaar Virtus Communications, heeft al dertig jaar expertise opgedaan op dit terrein. ​In gesprek met 7 Ditches TV deelt hij vijf lessen om als bedrijf je kernboodschap optimaal uit te dragen in de sterk versnipperde en gedigitaliseerde mediawereld.
    Ronnie Overgoor
  • Lars Wetemans (Wonderkind): “Facebook en Google zijn onze bron voor recruitment” januari 15, 2018
    Het vinden van het juiste personeel kan een tijdrovende en frustrerende klus zijn. Wonderkind heeft software gebouwd waarmee je dat proces voor een groot deel automatiseert. Die software wordt ingezet op kanalen die traditioneel niet voor recruitment zijn bedoeld, zoals Facebook of Google, waarbij targeting op basis van profielen van gebruikers een belangrijke rol speelt. Fast Moving Targets […]
    Leonieke Daalder
  • De week op social: Facebook vermindert bereik bedrijvenpagina’s, Google Assistant overal beschikbaar januari 13, 2018
    Welkom bij deze nieuwe editie van de wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel. Met deze week: Facebook geeft bedrijvenpagina's minder bereik in de nieuwsstroom, Google voegt betaalmogelijkheden samen als Google Pay, Google rolt Google Assistant uit naar meer devices en Facebook […]
    Juan Felix
  • Viral Friday week 2/2018: comeback van Winona Ryder, snelle auto’s en Ikea-gezeik januari 12, 2018
    Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week: L’Oréal, Subaru, Volvo, Ikea en Princess Cruises.
    Fikri El Hamouti
  • Informatie of emotie? Gebruik het allebei! januari 11, 2018
    Elk merk wil wel een mooie viral. Het gaat echter niet alleen om de hoeveelheid shares. De doelstelling is vaak dat content een positief effect moet hebben op bijvoorbeeld de merkevaluatie of de koopintentie van de consumenten. Maar hoe bereik je dat doel? Door het merk een integraal onderdeel te laten zijn van het narratief, […]
    SWOCC

RSS Zoekmachine marketing

  • Snelheid mobiele website: de laatste update van Google rankingfactor januari 18, 2018
    Gisteren bracht Google eindelijk het nieuws naar buiten: de snelheid van je website wordt een rankingfactor. Met andere woorden, die snelle site van je concurrent kan je na juli 2018 zo maar eens gaan inhalen in de zoekresultaten.
    Teun van den Acker
  • Zo achterhaal je de ‘not provided’ zoekwoorden in Analytics januari 10, 2018
    Weten welke zoekwoorden bezoekers hebben gebruikt om op jouw site te komen is waardevol voor SEO-optimalisatie. Als je dan ook nog eens weet welke zoekwoorden succesvol zijn en conversies hebben opgeleverd is dat nog veel waardevoller. Helaas laat Google Analytics dit bij de organische zoekopdrachten niet zien en wordt bij ongeveer 99 procent van de zoekwoorden […]
    Jorrit Molenaar
  • Google Facts: over snippets, search updates en search console januari 9, 2018
    December begon meteen al lekker. Google besloot vrij plotseling de getoonde meta-descriptions uit te breiden. In plaats van de pakweg 155 karakters kan er nu tot 320 karakters aan tekst in de search snippets getoond worden. Reden tot paniek of niet? Verder bleek halverwege december dat de rankings ineens nogal begonnen te fluctueren wereldwijd. Vaak […]
    Annelies Verhelst
  • Google update: dit moet je weten over de nieuwe richtlijnen voor meta-descriptions januari 8, 2018
    De richtlijnen voor pagina-omschrijvingen die getoond worden in Google's organische zoekresultaten, de zogenaamde meta descriptions, zijn door een recente update van Google veranderd. In deze blogpost lees je wat er is veranderd en hoe je hierop kunt inspelen.
    Robin van der Sar
  • De AdWords-specialist: een uitstervend ras januari 4, 2018
    Bidmanagement in AdWords. Een paar cent eraf voor een zoekwoord, of zelfs volledig uitsluiten. Het liefst handmatig voor de ultieme controle. En met een tweede beeldscherm om wat efficiënter te kunnen werken. Het is een schets van het dagelijkse habitat van een doorsnee AdWords-specialist. De leefomgeving van deze soort verandert echter razendsnel. Kan de AdWords-specialist zich aanpassen […]
    Jaap Jacobs
  • SEO-stappenplan voor website-migraties december 21, 2017
    Niet elke website migratie is hetzelfde. De impact op de zichtbaarheid in Google bepaalt hoeveel effort er tijdens de migratie in het project gestopt dient te worden. Zo zijn er de wijzigingen qua website lay-out of de overgang naar een geheel nieuw platform zoals Magento 2. Vooral het aantal te wijzigen URL's en de gekozen […]
    Sjoerd Jongmans
  • 5 geavanceerde scripts om je prestaties in Adwords te verbeteren december 12, 2017
    In dit artikel deel ik graag een aantal geavanceerdere scripts voor Adwords met je. Waar de basisscripts normaliter voornamelijk bedoeld zijn om je te alarmeren bij eventuele foutjes of conflicten in je account, zijn de scripts in dit artikel gericht op het verbeteren van de prestaties van je account(s). Iets waar performancemarketeers natuurlijk heel erg […]
    Bart Hoogland
  • De seo-trends voor 2018 december 12, 2017
    Dat het belangrijk is om je website zoekmachinevriendelijk te houden, zal voor niemand een verrassing zijn. Al jaren heeft seo immers een van de beste roi’s van alle onlinemarketingactiviteiten. Vorig jaar schreef ik al over de seo-trends voor 2017. Om ook in 2018 een website of webshop te hebben die goed gevonden wordt, is het […]
    Mark van Tuel
  • Modified broad search in vogelvlucht: waarom moet je het gebruiken en hoe pas je het toe? december 11, 2017
    Binnen de AdWords-markt lopen de kosten per klik ieder jaar op. Het is dus de uitdaging voor iedere marketeer om manieren te blijven vinden om kostenefficiënter te adverteren of om nieuwe markten aan te snijden. Dit is een zoektocht naar kansen benutten die andere marketeers onbenut laten, want immers: op zoekvolume waar weinig anderen op […]
    Tim Keegstra
  • Verhoog je klantenbinding via Google Adwords en app-installatiecampagnes december 8, 2017
    Online ontwikkelingen gaan snel, dat weet iedere online marketeer. Ook binnen Google Adwords zijn veranderingen en nieuwe features aan de orde van de dag. De inzet van doelgroepen in Google search is zo’n verandering die een significante impact kan hebben op je campagnes. Naast dat je voormalige bezoekers (van specifieke pagina’s) van je website binnen Google search […]
    Vivian Allers

RSS Online branding

  • Viral Friday week 3/2018: hippe planten, spaarvarkens en carnaval januari 19, 2018
    Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week: ​Bavaria, Beats By Dre, Santander Bank, Suja Organic en KFC. 
    David Pedro
  • “Wat veel mensen verstaan onder influencermarketing is helemaal geen influencermarketing” januari 19, 2018
    Influencermarketing zit nog steeds in de lift, maar wordt soms verkeerd begrepen of toegepast. Dat standpunt horen we in gesprek met Philip Brown, Head of Influencer Marketing & Brand Advocacy Strategy bij Come Round, een vooraanstaand influencermarketingbureau uit Londen. Sinds 2013 richt hij zich op manieren om de invloed van personen aan te wenden om […]
    Simon Slegers
  • Shit met een strik is nog steeds shit januari 19, 2018
    Juristen en communicatieprofessionals zijn gek op woordspelletjes. Een mishandeling wordt een ‘wederzijds handgemeen’, een taakstraf wordt ‘maatschappelijk werk’ en AirBNB kent in Amsterdam alleen maar voordelen. Woordspelletjes zijn leuk, maar in ons vak hebben ze geen plek meer. Hou er mee op.
    Paul Clappers
  • Vijf lessen in reputatiemanagement van Frank Peters (Virtus Communications) januari 16, 2018
    Media- en reputatiemanagement is een vakgebied met eigen wetten. Een vak apart. Frank Peters, eigenaar Virtus Communications, heeft al dertig jaar expertise opgedaan op dit terrein. ​In gesprek met 7 Ditches TV deelt hij vijf lessen om als bedrijf je kernboodschap optimaal uit te dragen in de sterk versnipperde en gedigitaliseerde mediawereld.
    Ronnie Overgoor
  • Informatie of emotie? Gebruik het allebei! januari 11, 2018
    Elk merk wil wel een mooie viral. Het gaat echter niet alleen om de hoeveelheid shares. De doelstelling is vaak dat content een positief effect moet hebben op bijvoorbeeld de merkevaluatie of de koopintentie van de consumenten. Maar hoe bereik je dat doel? Door het merk een integraal onderdeel te laten zijn van het narratief, […]
    SWOCC
  • Waarom lukt het Tony’s Chocolonely wel? januari 3, 2018
    Tony’s Chocolonely is een succes. Het bedrijf komt steeds dichterbij de beoogde doelstelling. Er komt steeds meer ketentransparantie in de cacao-sector en de ondernemers zelf boeren financieel goed. En nee, dat hoeft elkaar niet in de weg te zitten. Beter nog. Het is , denk ik , de enige manier om tot blijvende duurzame successen te komen én impact te […]
    Edwin Res
  • Zo omzeil je de nieuwe Facebooktijdlijn december 18, 2017
    Facebook testte in zes landen een nieuwe tijdlijn, de Explore-tijdlijn. In de test werd er een onderscheid gemaakt tussen een tijdlijn voor familie en vrienden enerzijds en een tijdlijn voor organisaties anderzijds. De gebruiker wil natuurlijk zien wat zijn of haar vrienden doen en niet die tijdlijn-vervuilende berichten van organisaties. Eerlijk gezegd snappen wij dat. […]
    Anthony Gadsdon
  • Hoe word jij een van de nieuwe spraakmakende merken van 2018? december 18, 2017
    2018 wordt een jaar waarin Amazon haar marktaandeel in Nederland gaat uitbreiden. En ook bol.com timmert verder aan de weg met Plaza. Maar waar we aan het einde van 2018 écht over praten, is een aantal nieuwe spraakmakende merken. Merken die in korte tijd hun markt op z’n kop hebben gezet. Merken die het speelveld […]
    Ger van den Buijs
  • Storydesign, voor een ijzersterk verhaal december 15, 2017
    We kennen ze allemaal wel, sprekers die een slecht verhaal hebben, niet overtuigend overkomen of waarvan de PowerPoint grotendeels bestaat uit bulletpoints en opsommingen. Het boek "Storydesign - het geheim achter een ijzersterk verhaal", geschreven door Farah Nobbe en Marketingfacts-blogger Natalie Holwerda-Mieras, wil sprekers leren op welke manier je het vertrouwen van je toehoorders wint, hoe je […]
    Marjolein Bongers
  • The Floor is Yours 2017: BierBakkers en Trustthesource december 14, 2017
    Ieder jaar nodigen we in de decembereditie van Online Tuesday 10 pitchers uit om een jury en het publiek weg te blazen met hun idee, dienst of startup. Net als voorgaande jaren kozen zowel het publiek als de jury een winnaar; dit jaar gingen De BierBakkers naar huis met de publieksprijs en won TrusttheSource de […]
    Sanne Roeling