RSS Marketing rendement

  • Verzuimformulier oktober 18, 2019
    Een ziekmelding komt altijd onverwacht. Het risico bestaat dan ook dat u tijdens het verzuimgesprek vergeet een aantal belangrijke vragen te stellen. U kunt dit voorkomen door een standaard formulier bij ziekmelding bij de hand te hebben. In deze tool vindt u een dergelijk formulier. Daarmee ziet u voortaan niets meer over het hoofd.
  • Wervingsposter voor OR-verkiezingen oktober 18, 2019
    De verkiezingen staan voor de deur. De campagne is van start gegaan, het campagneplan staat en de leden van de ondernemingsraad zijn hard aan de slag om zoveel mogelijk kandidaten verkiesbaar te stellen. U heeft de taak op zich genomen om een verkiezingsposter te maken. Deze tool geeft u een voorbeeld van een zo’n verkiezingsposter. […]
  • Opstellen risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) oktober 10, 2019
    De risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) vormt het startpunt van het arbobeleid in uw organisatie. U bent wettelijk verplicht om een RI&E op te stellen. Met behulp van dit formulier moet u een compleet RI&E kunnen opstellen.
  • Ziekteverzuimprotocol opstellen oktober 10, 2019
    Iedere organisatie die personeel in dienst heeft, krijgt te maken met zieke werknemers. Met dit model kunt u eenvoudig een ziekteverzuimprotocol opstellen. Om ziekteverzuim zo kort mogelijk te laten duren, is het van belang dat direct na een ziektemelding maatregelen worden genomen om de zieke werknemer zo snel mogelijk te laten terugkeren op de werkvloer. […]
  • Mag een zwangere werkneemster nooit ontslagen worden? oktober 9, 2019
     De samenwerking met een werkneemster die in verwachting is, verloopt helemaal niet soepel. Betekent het feit dat zij zwanger is dat onze organisatie haar niet kan ontslaan tot na haar bevallingsverlof?
  • Moet de werkgever de zwangerschapsverklaring bewaren? oktober 9, 2019
    Om de UWV-uitkering van een zwangere werkneemster aan te vragen, hebben we haar vermoedelijke bevallingsdatum nodig. Moeten we de zwangerschapsverklaring waar die op staat, in de administratie bewaren?
  • Marktanalyse salarissoftware 2019-2020 oktober 7, 2019
    Als u voor de keuze staat om een nieuw salarispakket aan te schaffen, is het belangrijk om de functionaliteiten van de salarissoftware af te stemmen op uw behoefte. Ook is het de moeite waard om de verschillende aanbieders met elkaar te vergelijken. In deze tool vindt u een overzicht van aanbieders van lokale salarissoftware, salarissoftware […]
  • Geldt er overgangsrecht voor de ketenbepaling die per 2020 wordt verlengd? oktober 2, 2019
    Werknemers hebben nu na 2 jaar tijdelijke contracten recht op een vast dienstverband; per 2020 wordt dat na 3 jaar. Geldt dat ook voor arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd die nu al lopen?
  • Schriftelijke oproep oktober 2, 2019
    De Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) regelt een wettelijke oproeptermijn van ten minste 4 dagen. Houdt de werkgever zich daar niet aan, dan hoeft de oproepkracht in principe geen gehoor te geven aan de oproep. De oproep moet schriftelijk of elektronisch plaatsvinden, onder vermelding van de tijdstippen waarop de oproepkracht moet werken. Met deze modelbrief […]
  • Aanzeggen dienstverband bepaalde tijd oktober 2, 2019
    Sinds 2015 moet de werkgever de werknemer met een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd van minimaal 6 maanden een maand vóór het einde van zijn contract, schriftelijk informeren over het al dan niet voortzetten van de arbeidsovereenkomst. In het geval van voortzetting moeten ook de nieuwe arbeidsvoorwaarden in de aanzegbrief staan. Deze interactieve maatwerkbrief kunt u […]

RSS Marketingfacts E-commerce

  • De week van Koot: Surface Earbuds en Generation Alpha oktober 15, 2019
    Jammer dat Trump of Johnson niet mochten deelnemen aan de verkiezing voor de Televizierring, want die doen echt niet onder voor Chateau Meiland. Naast dit onbelangrijke shownieuws was er deze week ineens Extinction Rebellion. Met de snelheid van Eliud Kipchoge staan zij op in de strijd tegen het klimaat. Om met het motto van Kipchoge […]
    Gert Koot
  • Zo frictieloos mogelijk door de klantreis oktober 11, 2019
    In de tijd voor Tikkie maakten mensen al geld naar elkaar over. Hoe we dit 'vroeger' deden lijkt nu onnodig moeilijk. Je stuurde je rekeningnummer door naar de betalende partij, die logde in bij internetbankieren, moest rekeningnummer en naam intypen en maakte het geld over. Nu is een betaalverzoek binnen enkele seconden geregeld. Het grote verschil tussen de […]
    Luuk van Hoogstraten
  • Het onvoorspelbare hoe en waarom van succes oktober 9, 2019
    Je kunt je eindeloos verdiepen in de biografieën van succesvolle ondernemers of marketeers en dat kan je wellicht wat behoeden voor wat stommiteiten, maar er is nul garantie voor succes. Ondanks alles dat wordt geschreven en gezegd, zijn er geen voorspelbare concepten om een onderneming te vestigen en er bestaan geen reproduceerbare formules voor marketingsucces. We […]
    Tadek Solarz
  • Een tweede leven voor geretourneerde producten oktober 7, 2019
    In het Brabantse Wijchen staat een enorme loods. Bezoek de loods en je ziet wat verkopen via webshops tot gevolg heeft. "Die loods is fascinerend en ook confronterend. Het valt bijna niet uit te leggen", aldus Thijs Bosgoed, founder van BuyBay. Het bedrijf geeft geretourneerde spullen een tweede leven. Zonder zelf iets aan te kopen en altijd de hoogst […]
    Leonieke Daalder
  • Video: Hoe ben je optimaal voorbereid op de komst van Amazon? oktober 3, 2019
    Als Amazon eindelijk naar Nederland komt, moet je daar als bedrijf wel klaar voor zijn. Hoe kun je jezelf daar nu al optimaal op voorbereiden? SDIM behandelt deze vraag in de nieuwe video-rubriek op Marketingfacts over de laatste ontwikkelingen in online marketing en hoe bedrijven daar hun voordeel mee kunnen doen.
    Menno Goossens
  • Gemeenten zijn tegen reclame. Zég dat dan gewoon! september 30, 2019
    Eindelijk is het dan zover, in Amsterdam is de ongeadresseerde folder die je zomaar ongevraagd door je brievenbus krijgt, verboden. Nou ja niet helemaal. Je kan met een sticker duidelijk maken of je wel of niet een folder wilt. Een beetje vreemde redenatie van de bedenkers want er waren al stickers op brievenbussen waarmee je […]
    Tadek Solarz
  • Twee dagen Google Marketing Platform Summit, een frisse blik september 20, 2019
    Tijdens de Google Marketing Platform Summit van afgelopen week in Dublin is kort teruggeblikt op de voorspellingen van 2018, maar ging de aandacht vooral uit naar de vraag "Hoe kunnen we zo efficiënt mogelijk werken en future-proof zijn?" Een verslag van beide dagen, onder het motto "Connect to Transform".
    Pinar Levent
  • Zeven inzichten van marketingbeurs DMEXCO september 19, 2019
    Met meer dan 40.000 bezoekers is DMEXCO de grootste beurs voor marketingtechnologie in Europa. Net als vorig jaar kon ik het niet laten om tussen alle afspraken en gesprekken door zelf even een inventarisatie te maken van het aanbod op de beursvloer. Wat zijn de zeven belangrijkste takeaways van deze Keulse vakbeurs?
    Matthias Meijer
  • Kinderen zijn echte influencers (van hun ouders) september 19, 2019
    Hoe beïnvloeden kinderen hun ouders bij aankopen en welke rol spelen reclame en ander mediagebruik daarbij? RTL BrandDeli voert regelmatig onderzoek uit om meer inzicht te krijgen in doelgroepen en branches waarin adverteerders actief zijn. De uitkomsten leveren brandstof voor marketeers, die hun campagnes op basis van deze inzichten kunnen finetunen. Recent onderzoek zoomt in […]
    Sjaak Hoogkamer
  • Daan Weddepohl (Peerby): “Ik heb mijzelf weleens vervloekt” september 17, 2019
    Peerby, het platform om spullen uit te lenen, delen of verhuren, heeft wereldwijd actieve leden. Oprichter Daan Weddepohl schreef het boek ’99 redenen om te stoppen, en toch door te gaan’ over zijn ondernemersavontuur. 
    Ronnie Overgoor

RSS Social media Marketing

  • LinkedIn Events, hoe werkt het? oktober 18, 2019
    ​LinkedIn blijft zijn platform innoveren, ondanks dat de functies die worden geïntroduceerd bij het platform nooit uniek zijn. Deze week heeft LinkedIn het mogelijk gemaakt om events te publiceren op je profiel. Voor zo'n event kun je jouw netwerk uitnodigen en deelnemers op de hoogte houden van alle info rondom het evenement. Hoe werkt het […]
    Alice Kaal
  • De week van Koot: Surface Earbuds en Generation Alpha oktober 15, 2019
    Jammer dat Trump of Johnson niet mochten deelnemen aan de verkiezing voor de Televizierring, want die doen echt niet onder voor Chateau Meiland. Naast dit onbelangrijke shownieuws was er deze week ineens Extinction Rebellion. Met de snelheid van Eliud Kipchoge staan zij op in de strijd tegen het klimaat. Om met het motto van Kipchoge […]
    Gert Koot
  • Online Tuesday #92: ruzie maken over transmedia-storytelling oktober 10, 2019
    We zijn het allemaal eens over het belang van storytelling, toch? Dan zou je verwachten dat een fel debat niet meer nodig is. Het tegendeel bleek waar tijdens Online Tuesday #92. Dat kwam onmiskenbaar door de nadere specificatie van het onderwerp: transmedia-storytelling. Een lastige term die voor verwarring zorgde, maar vooral een fel debat. Werken we […]
    Jeroen Mirck
  • Hoe creëer je engagement voor jouw content op social media? oktober 10, 2019
    Sinds de opkomst van sociale media proberen wetenschappers de succesformule te ontrafelen om een viraal bericht te creëren. De viral is immers dood en springlevend tegelijk. De afgelopen jaren zijn er tientallen studies verschenen over dit onderwerp. Recent wetenschappelijk onderzoek bundelt deze kennis en biedt een overzicht van de belangrijkste content-kenmerken voor het creëren van […]
    SWOCC
  • Social Update: Facebook Dating en Stories op Spotify oktober 1, 2019
    Bijna dagelijks worden de verschillende sociale media verder vernieuwd. Om als online marketeer voorop te blijven lopen, delen wij maandelijks een greep uit de belangrijkste updates. Deze maand onder meer aandacht voor Facebook Dating mét Secret Crush-functie voor een match in je eigen vriendengroep en Spotify Stories om betekenissen achter de muziek beter toe te […]
    Bas van Poorten
  • LinkedIn blijft maar groeien, waarom eigenlijk? oktober 1, 2019
    Als LinkedIn een camping was, was Richard van der Blom er de kampvuurleider. Na jaren zo ongeveer alle uithoeken, nieuwe functies en toepassingen te hebben uitgewoond kun je ‘m rustig ’s nachts bellen voor een gloedvol betoog over het grootste zakelijke netwerk ter wereld. Als LinkedIn Expert krijgt hij geregeld kans om nieuwe toepassingen uit […]
    Luuk Ros
  • Purpose-marketing door Gillette: ‘Get woke, be stoked’ september 26, 2019
    Procter & Gamble liet eind juli weten dat het 8 miljard zou afschrijven op Gillette. Verschillende auteurs en experts zagen een verband met de eerdere 'We believe'-campagne waarin het bedrijf de vraag stelde “Is this the best a man can get?” Het adresseerde toxic masculinity en speelde in op maatschappelijke discussies over #MeToo, diversiteit en […]
    SWOCC
  • De ondraaglijke lichtheid van marketingliteratuur september 26, 2019
    Marketing is een vak in voortdurende staat van verandering, dus er wordt heel wat afgeschreven, onderzocht en gepubliceerd. Voor echte marketing- of aanverwante boeken bestaat al sinds 2003 een Marketing Literatuurprijs. De prijs wil een stimulans zijn voor de ontwikkeling van marketing in Nederland. Ook Jeanine Dijkhuis beoordeelt het aanbod, als recensent én coördinator van Recensieteam […]
    Luuk Ros
  • Sociale media pluggen, agenderen en rammen het erin september 24, 2019
    Ophef agenderen is waarschijnlijk zo oud als de weg naar Rome. Mensen beïnvloeden, roddelen, fluistercampagnes en het aanzwengelen van een geruchtenmachine zijn bepaald niet nieuw. Influencers - je leest er best veel over - zijn inmiddels een bedrijfstak. Natuurlijk is iedereen een influencer. De buurman is heel goed in staat om iets te vertellen dat de hele […]
    Tadek Solarz
  • Off-Facebook Activity: de voor- en nadelen voor bedrijven september 23, 2019
    Naast de functie 'Why am I seeing this' die begin dit jaar is geïntroduceerd, kondigde Facebook in mei ook aan dat de nieuwe feature “Off-Facebook Activity” wordt uitgerold. Dit betekent dat de Facebook-gebruiker een overzicht te zien krijgt van zijn interacties met bedrijven en organisaties die gegevens delen met Facebook. Welke consequenties heeft dit precies? […]
    Tim Melief

RSS Zoekmachine marketing

  • De week van Koot: Surface Earbuds en Generation Alpha oktober 15, 2019
    Jammer dat Trump of Johnson niet mochten deelnemen aan de verkiezing voor de Televizierring, want die doen echt niet onder voor Chateau Meiland. Naast dit onbelangrijke shownieuws was er deze week ineens Extinction Rebellion. Met de snelheid van Eliud Kipchoge staan zij op in de strijd tegen het klimaat. Om met het motto van Kipchoge […]
    Gert Koot
  • Black box in review: Google Ads appcampagnes oktober 8, 2019
    De afgelopen tijd is de meest baanbrekende verandering binnen het Google Ads-platform de omschakeling richting black boxes in de vorm van SMART-campaigns, campagnes die nauwelijks handmatig geoptimaliseerd hoeven te worden, maar waarmee je een stuk minder inzicht in je data hebt. Dit soort campagnes zijn niet helemaal nieuw, want we konden al gebruik maken van appcampagnes […]
    Tom Eemers
  • Hoe raak je een SEO-penalty van Google kwijt? september 19, 2019
    Een penalty van Google, hoe kom je eraan? En nog belangrijker: hoe kom je er weer van af? We leggen het uit in deze tweede editie van de nieuwe video-rubriek op Marketingfacts, waarin SDIM dieper duikt in de laatste ontwikkelingen van online marketing en hoe bedrijven daar hun voordeel mee kunnen doen.
    Bart Wagener
  • Presteren lange advertenties beter in Google Ads? september 12, 2019
    Binnen Google Ads zijn er tientallen manieren om je campagnes te optimaliseren. De tekstadvertentie op de resultatenpagina is daarbij het enige contactmoment tussen de adverteerder en de gebruiker. Advertentieteksten zijn dus cruciaal voor optimale prestaties. Vorige maand publiceerde Daniel Gilbert van Brainlabs een script voor Google Ads dat helpt om prestaties inzichtelijk te krijgen op basis van de lengte van advertentieteksten. Waardevol? […]
    Mark Meijs
  • Nofollow-links voor SEO: de feiten en fabels september 4, 2019
    Sinds jaar en dag is iedere SEO-er bekend met het begrip nofollow. Dit had een meerwaarde voor Google, omdat het zo wist of het een link moest volgen of niet. Alhoewel niet 100 procent bewezen, weet de zoekmachine tegenwoordig wel beter en kan het zelf dondersgoed hoofdzaak van bijzaak onderscheiden. Wat is eigenlijk de huidige […]
    Pim Broekstra
  • De nieuwste wijziging in de werkwijze van Google Ads zoekwoorden augustus 21, 2019
    Google heeft in oktober 2018 al een wijziging doorgevoerd in de matching van exacte zoekwoorden. Kortgeleden kondigde Google opnieuw aan dat de werking van de zoektypen Zinsdeel en Broad modified match ook gaat veranderen. Via de zoektypen van je zoekwoorden heb je invloed op welke zoekopdrachten Google je advertenties kan activeren. Wat heeft de wijziging voor […]
    Jeroen Blom
  • Vijf zaken die Amazon goed doet, maar jij beter kunt augustus 16, 2019
    Ondernemers in de e-commerce zullen misschien wel eens moedeloos kijken naar de andere kant van de oceaan. Daar lijkt één partij de online retailmarkt te domineren. Amazon verkoopt alles, aan iedereen, en lijkt dat beter en sneller te doen dan wie dan ook. Toch is ook dit bedrijf niet onfeilbaar.
    Chris van Dongen
  • Vindbaarheid optimaliseren door SEO en SEA te combineren augustus 5, 2019
    De vindbaarheid van het congrescentrum Safari Meeting Centre liet wel wat te wensen over. Door SEA en SEO te combineren wilde ik daar verandering in brengen. Wat betekent dit nu in de praktijk? En hoe vlieg je dat aan? In dit artikel geef ik inzicht in hoe ik dat heb aangepakt en deel ik mijn […]
    Danny Oosterveer
  • Nieuw in Google Ads: zo stel je conversie-acties strategisch in op campagneniveau juli 16, 2019
    Tijdens Google Marketing Live in mei werden een aantal nieuwe Google Ads-features aangekondigd. Eén daarvan is de mogelijkheid tot het instellen van conversieacties op campagneniveau, om deze campagne te kunnen optimaliseren voor een specifieke conversieactie of meerdere conversieacties. In de oude situatie was het enkel mogelijk om een conversieactie op accountniveau toe te voegen, maar […]
    Kari Aalders
  • De nieuwe iconen in Google-zoekresultaten: zo doe je het goed juli 11, 2019
    Google heeft recent een nieuw ontwerp van de mobiele zoekresultaten wereldwijd uitgerold. De twee meest opvallende verschillen zijn dat de betaalde resultaten nu nog moeilijker te onderscheiden zijn van organische zoekresultaten, en dat de organische resultaten nu een icoon tonen naast de website-url. Er is nog niet veel bekend over de kansen die de nieuwe iconen […]
    Yvo Schaap

RSS Online branding

  • LinkedIn Events, hoe werkt het? oktober 18, 2019
    ​LinkedIn blijft zijn platform innoveren, ondanks dat de functies die worden geïntroduceerd bij het platform nooit uniek zijn. Deze week heeft LinkedIn het mogelijk gemaakt om events te publiceren op je profiel. Voor zo'n event kun je jouw netwerk uitnodigen en deelnemers op de hoogte houden van alle info rondom het evenement. Hoe werkt het […]
    Alice Kaal
  • Waarom zijn we zo gek op ‘natuurlijke’ producten? oktober 17, 2019
    Veel merken benadrukken de natuurlijke herkomst van hun producten of ingrediënten, zoals Benbits met hun '100 procent natuurlijke kauwgom', Maggi met 'kippenbouillon met natuurlijke ingrediënten', de 'Puur Natuur'-productlijn van Albert Heijn en de 'Natuurlijk Lekker'-mixen van Knorr. Psychologen en biologen zochten uit waarom mensen 'natuurlijk' nou eigenlijk zo waarderen.
    SWOCC
  • Bekentenissen van een presenteerbeest oktober 17, 2019
    Marketeers beheersen de kunst van verleiden. Via alle denkbare kanalen storten ze hun verhalen, boodschappen, grappen en grollen over de mensheid uit. Desnoods vanaf een zeepkist in het park of vanaf het podium van een jaarcongres. Presenteren is je tweede natuur als je in dit vak zit. Zou je denken. Toch ontdekten onderzoekers Richmond and […]
    Dennis Jak
  • Wat purpose-marketeers kunnen leren van boze boeren oktober 16, 2019
    Dit najaar liep de agenda vol met vakbijeenkomsten, heel vaak over purpose. Het valt op dat het daar vooral gaat over hoe je purpose implementeert. Het draait volgens de meeste sprekers allemaal om de geloofwaardigheid van je purpose. Maar is dat voldoende om met een positionering op een maatschappelijk of sociaal doel succesvol te zijn? Het […]
    Rob Revet
  • Festival of Marketing: demografisch racisme en purpose porn oktober 15, 2019
    Zonder de hele discussie over purpose-marketing weer op te willen rakelen, sprak Mark Ritson als één van de weinigen hardop zijn irritatie uit over multinationals die zich inspannen om eenzame ouderen een mooie Kerst te bezorgen, maar het tegelijkertijd vertikken om gewoon belasting te betalen... 'met je purpose'. De boodschap die beklijfde na het sterk geprogrammeerde […]
    Luuk Ros
  • Media-explosie zorgt voor kanaalstress oktober 15, 2019
    Vorige week beschreef ik waarom door de reclamedeflatie aandacht schaarser is dan ooit. In deze blog deel ik mijn tweede observatie: de media-explosie. Door het verder versnipperde medialandschap staan marketeers voor een enorme uitdaging. De aandacht van klanten is de afgelopen twee decennia ontploft over talloze media. Welk medium is effectief om aandacht voor jouw merk te […]
    Klaas Weima
  • OnBrand 2019: naderend onheil en rebellerende consumenten oktober 14, 2019
    Het begon goed, OnBrand '19 in de SugarFactory in Amsterdam: Bynder-oprichter en organisator van het event Chris Hall kreeg een onverwachte live bijwerking van zijn tatoeage (het logo van Bynder op zijn arm!) door Henk Schiffmacher, Neerlands meest bekende tattoeerder. Het zorgde voor een vrolijke energie in de zaal, die nog versterkt werd door een […]
    Karin Thybaut
  • Albert Heijn schiet mis met slappe slogan oktober 14, 2019
    Het kan je bijna niet zijn ontgaan: Albert Heijn heeft een nieuwe campagne, waarin de nieuwe supermarktmanager (zeg maar: de opvolger van meneer Van Dalen) wordt geïntroduceerd. Met een nieuwe pay-off: ‘Dat is het lekkere van Albert Heijn’. De eerste commercial deed mijn wenkbrauwen maar liefst drie keer fronsen: één keer over de (ogenschijnlijk) gekozen positionering, […]
    Adriaan Oomen
  • Podcast: Menno Braakman over de meerwaarde van numerologie voor bedrijven oktober 12, 2019
    Menno Braakman werkte jarenlang bij grote bedrijven in de wereld van marketing. Tot hij erachter kwam dat hij alleen maar een masker naar de buitenwereld toonde en nooit zichzelf was. Daar kwam hij bijna te laat achter. Braakman vertelt zijn persoonlijke verhaal in de nieuwe aflevering van de podcast-serie De Namarama Show van Floris Hülsmann.
    Floris Hülsmann
  • Zo frictieloos mogelijk door de klantreis oktober 11, 2019
    In de tijd voor Tikkie maakten mensen al geld naar elkaar over. Hoe we dit 'vroeger' deden lijkt nu onnodig moeilijk. Je stuurde je rekeningnummer door naar de betalende partij, die logde in bij internetbankieren, moest rekeningnummer en naam intypen en maakte het geld over. Nu is een betaalverzoek binnen enkele seconden geregeld. Het grote verschil tussen de […]
    Luuk van Hoogstraten