RSS Marketing rendement

RSS Marketingfacts E-commerce

  • Zes tips om de checkout-conversie een boost te geven juni 18, 2019
    De bottleneck van iedere online customer journey is zonder twijfel het afrekenproces: wordt de lead omgezet in een sale, of haakt de klant alsnog af om bij de concurrent een aankoop te plaatsen? Er zijn enkele praktische tips om het horrorscenario van de afhakende klant te voorkomen. Met deze aanbevelingen kun je het afrekenproces zodanig inrichten dat je de kans […]
    Wouter de Vries
  • Online lokkertjes aan banden? juni 18, 2019
    'Nog enkele producten op voorraad', 'populairste keuze', 'koop nu en betaal achteraf': menig webwinkelier tovert allerhande trucs uit de marketingdoos om de bezoeker aan te zetten tot kopen. Conversie is immers het onmiskenbare bestaansrecht van elke rendabele online shop. Toch mogen online retailers hun klant niet grenzeloos verleiden, vindt Autoriteit Consument en Markt (ACM). De […]
    Twinkle
  • Productsucces en trekken aan een dood paard juni 11, 2019
    Wat productdevelopment betreft 'prutsen' we wat af. En dat terwijl we in veel gevallen ontevreden zijn over de time-to-market, snelheid van de verkoopresultaten of een portfolio hebben dat 'out-of-control' is. Vele marketeers zullen het herkennen: product is klaar, zo, en nu jullie aan de slag om het een succes te maken. Het succes moet al intrinsiek van het […]
    Margo Paap
  • De uitdaging van Jumbo: van boodschappers naar ambassadeurs juni 10, 2019
    Wie kent het niet, de gele gloed met heldere witte letters wat zicht vormt tot de branding van Jumbo Supermarkten. De Brabantse supermarktketen is sinds 1996 niet meer uit het Nederlandse retaillandschap weg te denken. "We zitten in een snelrijdende – zeg maar gerust voortdenderende – trein. Het succes dat we hebben, heeft een aanzuigende […]
    Sophia van der Schoor
  • Vier technieken om B2B-influencers goed in te zetten juni 5, 2019
    Eén van de meest effectieve manieren om een nieuw publiek te bereiken, is door de doelgroep van anderen te gebruiken. En één van de beste methoden hiervoor is het bereik van influencers in te zetten, zo hebben we de afgelopen jaren gemerkt. En dit geldt voor de B2B-markt net zo goed als voor B2C. Door […]
    Lisanza Faccilongo
  • Apple’s successen en mislukkingen in ‘De onsterfelijke onderneming’ mei 31, 2019
    Welke vakliteratuur is relevant en wat vinden ervaren marketingprofessionals ervan? NIMA Register Marketeers recenseren de meest uiteenlopende marketing-gerelateerde boeken. Deze keer: 'De onsterfelijke onderneming' van Fons van Dyck.
    NIMA Register Marketeers
  • Jouw merk in Duitsland: een nieuwe impuls mei 29, 2019
    Waar het fysiek in de winkels liggen voor merkhouders voorheen vooral belangrijk was bij het verwerven van bekendheid in het buitenland, heeft de opkomst van marketplaces en influencers het speelveld veranderd. Hoe kunnen marketeers hiervan profiteren?
    Andreas Giese
  • Dit is waarom je niet zonder brandcommunity kunt mei 28, 2019
    Betrokken, trouwe, loyale klanten, een goed inzicht in je doelgroep en 'gratis' handen en hoofden voor de ontwikkeling van je portfolio. Een brandcommunity is voor heel veel merken een onmisbare asset. Maar wat is het precies, welke merken pakken het goed aan en waarom bieden deze actieve gemeenschappen zo’n grote toegevoegde waarde?  
    Aleksandra Andjelic
  • Cor Molenaar over overleven in de platform-economie mei 27, 2019
    In zijn nieuwe boek 'Het einde van concurrentie?' schetst bijzonder hoogleraar Cor Molenaar hoe platforms de wereld voorgoed veranderen. En hoe 'gewone' bedrijven zich in die wereld staande kunnen houden, al is dat lang niet voor ieder weggelegd. Een doemdenker vindt hij zichzelf niet: "Ik beschrijf wat er gebeurt."
    Arjan van Oosterhout
  • Waarom we een digitaal product minder waard vinden mei 23, 2019
    Van boeken tot muziek, magazines, kranten, kaarten en films: steeds meer producten worden digitaal aangeboden. Handig, want digitale producten kun je op één plek verzamelen, ze slijten niet en je neemt ze gemakkelijk met je mee. Toch blijven fysieke producten ongekend populair. Organisaties merken keer op keer dat mensen minder willen betalen voor een digitaal product dan […]
    SWOCC

RSS Social media Marketing

  • Social media monitoring met sentimentanalyse? Liever niet! juni 14, 2019
    Consumenten praten online graag en veel over merken. Zo delen ze positieve ervaringen met een merk via social media, maar klagen ze ook graag over slechte ervaringen. Als je systematisch in de gaten wil houden wat klanten online over jouw merk vertellen – zodat je mogelijk via webcare deel kan nemen aan de conversatie – […]
    SWOCC
  • De take-aways van het Congres Instagram & Facebook Marketing juni 12, 2019
    Afgelopen donderdag (6 juni 2019) was het weer tijd voor het Congres Instagram en Facebook Marketing, dit jaar gehouden in het OBA Theater in Amsterdam. Het was een dag met veel interessante sprekers. De beste take-aways van de dag, van keynote-sprekers Dorit Roest (influencer-marketing), Peter Minkjan (videohacks) en Sybren Smith (Facebook-algoritme), waar je direct mee aan […]
    Alice Kaal
  • De belangrijkste YouTube-insights van mei op een rij juni 12, 2019
    YouTube is veruit het grootste videoplatform in Nederland en ter wereld. Ontwikkelingen op dit platform volgen elkaar razendsnel op. Dit maakt het moeilijk overzicht te houden. Daarom brengen we op Marketingfacts een maandelijks overzicht met vijf interessante YouTube-ontwikkelingen, nieuwe features, praktische tips of inspirerende verhalen voor marketing- en communicatieprofessionals. Deze keer gaat het onder andere […]
    Peter Minkjan
  • YouTube-expert Jelmer Wind over dé geheime succesformule juni 11, 2019
    YouTube Service Company 5PM helpt merken succesvol gebruik te maken van YouTube. De organisatie streeft naar meer views, langere kijktijd, hogere advertentieomzet, kwalitatieve leads en 100 procent conversies. Hoe zorgt 5PM ervoor dat de video-content van haar klanten niet verdwijnt in het grote spinnenweb van YouTube? Een gesprek met mede-oprichter van 5PM: Jelmer Wind.
    Ronnie Overgoor
  • Instagram gaat like-loos juni 4, 2019
    Wellicht heb je het al meegekregen: Instagram is in Canada met een test begonnen waarbij het aantal likes bij foto’s en video’s verborgen wordt. Instagrammers kunnen zelf nog wel zien hoeveel likes ze op een post hebben gekregen, maar hun volgers zien dit niet meer. Een woordvoerder van Instagram geeft als reden van de verandering: […]
    Lora Stokkel
  • ‘Menselijk’ communiceren in webcare door OV-aanbieders juni 4, 2019
    Steeds meer reizigers maken anno 2019 gebruik van social media om voorafgaand aan of tijdens hun reis contact op te nemen met een OV-aanbieder. Onderzoek heeft aangetoond dat een 'menselijke' communicatiestijl in webcare – waarbij een organisatie zich empathisch, persoonlijk en informeel opstelt richting klanten – een positieve invloed kan hebben op de tevredenheid van de […]
    Renée van Os
  • Fuck millennials! mei 28, 2019
    Niet dat ik iets heb tegen iedereen die tussen 1980 en 2000 is geboren, maar wel tegen de zelfbenoemde trendwatchers die willekeurig etiketten plakken op een 'generatie', daar vervolgens onbewezen eigenschappen aan toekennen om die vervolgens op congressen in Powerpoint-presentaties met veel stockfoto’s uit te venten. Bovendien vergeet ik steeds over wie het nou precies […]
    John Faasse
  • What’s Happening Online in 2019? mei 24, 2019
    Meer, meer, meer! Ook dit jaar zien we dat het gebruik van online devices en eigenlijk alles wat je hiermee kunt doen, blijft toenemen. Dat blijkt uit 'What’s Happening Online', het onderzoek dat al voor het twaalfde jaar op rij wordt uitgevoerd door Ruigrok NetPanel. In dit artikel vind je een aantal highlights uit het […]
    Lianne Worrell
  • NIEUW! Hoe iets nieuws automatisch onze interesse wekt mei 24, 2019
    In de aandachtreeks namen we je afgelopen weken mee in de werking van aandacht en de aandachtstrekkers hulp, status en emotie. Hierbij werd duidelijk dat je de aandacht kunt trekken door het leven van je doelgroep makkelijker te maken, ervoor te zorgen dat zij goed voor de dag kunnen komen, of een gevoel van humor, ontroering of bewondering op te roepen. […]
    Els Dijkstra
  • Waarom het nooit saai is in marketingland mei 23, 2019
    Hij is er: het Marketingfacts Jaarboek. Woensdag hielden we hem ten doop op het zonnige terras van Tolhuistuin, restaurant annex popzaal aan de noordoever van het IJ. Naast onze vakblog brengen we al veertien jaar lang een jaarboek uit. De essentie van marketing, aangevuld met cijfers en cases. Als aftrap lees je hier een voorpublicatie over trends die […]
    Jeroen Mirck

RSS Zoekmachine marketing

  • Conversieacties in Google Ads: afzonderlijke conversiedoelen per campagne mei 31, 2019
    Binnen Google Ads stel je conversiedoelen in op accountniveau. Dat wil ook zeggen dat elk doel wat behaald wordt door één van je campagnes, altijd geteld zal worden als conversie. Het is niet mogelijk om bepaalde campagnes op andere doelen af te rekenen. Dit is anders bij bijvoorbeeld Facebook Ads, waarbij je per advertentieset kunt […]
    Misja Swain
  • Zo voorkom je privacy-gevoelige dataverzameling: blacklisten en whitelisten in Google Analytics mei 27, 2019
    In deel 1 van deze blog deelde ik de zogenaamde 'PII-preventiematrix' en heb ik laten zien hoe je blacklisting en whitelisting van persoonsgegevens toolonafhankelijk kan toepassen. Daarbij werd ook duidelijk dat, op een toolonafhankelijke manier, de verzameling van persoonsgegevens niet volledig voorkomen kan worden. Daarom gaan we in dit tweede deel in op blacklisting en whitelisting met een toolafhankelijke […]
    Siemon Dijk
  • What’s Happening Online in 2019? mei 24, 2019
    Meer, meer, meer! Ook dit jaar zien we dat het gebruik van online devices en eigenlijk alles wat je hiermee kunt doen, blijft toenemen. Dat blijkt uit 'What’s Happening Online', het onderzoek dat al voor het twaalfde jaar op rij wordt uitgevoerd door Ruigrok NetPanel. In dit artikel vind je een aantal highlights uit het […]
    Lianne Worrell
  • Negen Google-innovaties voor 2019 die je niet mag missen mei 15, 2019
    Google Marketing Live is hét jaarlijkse evenement van Google waar alle professionals van over de wereld bij elkaar komen om kennis uit te wisselen met elkaar. Maar nog belangrijker: Google staat niet stil en blijft zich ontwikkelen als bedrijf. Op het event worden alle nieuwe ontwikkelingen binnen Google gedeeld. Ditmaal ging het onder meer over […]
    Gerben Lievers
  • Waarom adverteren op merknaam een goed idee is (en hoe je dat automatiseert) mei 10, 2019
    Stel je voor: een potentiële klant zit in de auto, hoort jouw radiocommercial, ziet een gigantische uiting langs de snelweg en ’s avonds wanneer hij de tv aanzet, raakt hij overtuigd wanneer hij ook nog eens je tv-reclame voorbij ziet komen. Het mag allemaal wat kosten, maar hij raakt overtuigd en besluit jouw merknaam in te […]
    Elwin Schmid
  • Linkbuilding-tools uitgelicht: de voordelen en nadelen van de usual suspects mei 9, 2019
    Ieders aanpak verschilt, maar het blijft een feit dat linkbuilding nog steeds nodig is om bovenaan in Google te komen. Omdat we nog steeds afhankelijk zijn van een machine, en ons niet alleen op ons gezonde verstand kunnen baseren, gebruiken we dan ook diverse linkbuilding-tools voor de linkbuilding van onze website of webshop. Maar wat […]
    Pim Broekstra
  • Zo werken Broad Match-zoekwoorden in Google Ads mei 7, 2019
    Broad Match-zoekwoorden (breed zoeken) in zoekmachine-optimalisatie heeft voor- en nadelen. Aan de ene kant is dit een handig matchtype om snel veel zoekverkeer binnen te halen, aan de andere kant heb je weinig controle over de zoekwoorden waarop je wordt vertoond. Toch is het heel handig bij het ontwikkelen van accounts, met name voor het […]
    Davey du Maine
  • Google Facts: over bugs, before & after, en GoogleBot mei 6, 2019
    We hebben wat te stellen gehad met Google afgelopen maand. Zeker als je SEO doet, was het lastig om goed te rapporteren. Reden: Google had een behoorlijke fout in de index zitten. Volgens Moz werd zo’n 4 procent van het web hierdoor beïnvloed en dat lijkt niet veel, maar de drop-of is normaal veel lager. En dat was nog […]
    Annelies Verhelst
  • De kansen van Bing Ads: zo zet je Microsoft Advertising in mei 3, 2019
    Voor veel bedrijven lijkt adverteren op Bing (nu Microsoft Advertising) nog een beetje op een schot in het donker. We kennen Bing ondertussen, maar de zoekmachine wordt nog niet als prioriteit gezien, waardoor er ook nog niet veel op geadverteerd wordt – daar is weinig veranderd in de afgelopen jaren. Toch is Microsoft Advertising in de basis […]
    Tim Keegstra
  • JavaScript en SEO: alles wat je moet weten april 30, 2019
    JavaScript wordt steeds populairder. Logisch, want met behulp van JavaScript kun je webpagina’s interactief maken en hiermee worden pagina’s een stuk mooier. Dit klinkt natuurlijk goed, maar voor je SEO kleven er echter ook nadelen aan het gebruik van JavaScript. Er kunnen verschillende problemen ontstaan die van invloed zijn op de organische vindbaarheid van een […]
    Tom Wester

RSS Online branding

  • Willemijn Verloop (Social Impact Ventures): “Het gaat altijd om impact” juni 18, 2019
    Op 24-jarige leeftijd richtte Willemijn Verloop War Child op. Het succes van deze organisatie leverde haar een lintje uit handen van Job Cohen op. Nu, 25 jaar later, is ze het boegbeeld van sociaal ondernemend Nederland. Willemijn is aanjager van Social Enterprise NL en met Social Impact Ventures investeert ze in duurzame scale-ups. Hoe kijkt […]
    Ronnie Overgoor
  • Sonic branding: maar hoe dan? juni 17, 2019
    De opkomst van voice is onmiskenbaar en digitale radio is hard op weg een digitaal massamedium te worden. Tegelijkertijd explodeert het aantal formats voor online video en groeit het bereik van podcasts. De markt vraagt dus om méér en een grotere variatie aan audio. En om daaraan tegemoet te komen moeten bedrijven sneller en flexibeler kunnen produceren, terwijl ze de […]
    Niels de Jong
  • Kruidvat komt met eigen vibratorlijn. Verrassend, of gewoon voordelig? juni 14, 2019
    'Steeds verrassend, altijd voordelig.' Kruidvat doet de slogan eer aan met de introductie van een nieuwe, eigen vibratorlijn. De budgetdrogisterij breidt daarmee niet alleen het aanbod van het eigen huismerk uit, maar ook het totale assortiment van alle winkels. Deze introductie heeft enige aandacht gekregen in de (social) media. Maar is het wel zo verrassend? Of […]
    Tessie Woestenberg
  • Aegon wint Impact Marketing Challenge met Aanloophypotheek juni 13, 2019
    Het idee om teams van jonge marketeers aan de slag te zetten met de vaak wat ongrijpbare goede voornemens van grote ondernemingen, leverde een verrassend nieuw concept op: een marketingchallenge zonder het hijgerige van een standaard jongehondenmarketingwedstrijd, waarvan er wel meer bestaan. Drie maanden knutselen aan een stevig doorgerekende propositie voerden gisteren naar een jury-pitch […]
    Luuk Ros
  • Zo ziet marketing eruit in 2025 juni 13, 2019
    Marketing anno 2025: wat zijn huidige ontwikkelingen in marketing die in de toekomst zullen doorontwikkelen? Is het marketingvak over een paar jaar überhaupt nog relevant? Wordt de marketeer vervangen door de developer of product owner? Zal het vak opgaan in tech, in sales of in HR? De toekomst valt niet te voorspellen, maar tijdens Online […]
    Karin Thybaut
  • Het belang van relevante en persoonlijke content bij account-based marketing juni 11, 2019
    Veel B2B-marketeers zijn al bezig met een vorm van account-based marketing of denken er over na om het te implementeren. Er is een verschuiving waar te nemen: het doel is niet meer een grote hoeveelheid leads, maar juist specifieke personen binnen doelaccounts. Om dat doel te realiseren is goede en relevante content erg belangrijk. Content […]
    Ruud Buijserd
  • Productsucces en trekken aan een dood paard juni 11, 2019
    Wat productdevelopment betreft 'prutsen' we wat af. En dat terwijl we in veel gevallen ontevreden zijn over de time-to-market, snelheid van de verkoopresultaten of een portfolio hebben dat 'out-of-control' is. Vele marketeers zullen het herkennen: product is klaar, zo, en nu jullie aan de slag om het een succes te maken. Het succes moet al intrinsiek van het […]
    Margo Paap
  • De uitdaging van Jumbo: van boodschappers naar ambassadeurs juni 10, 2019
    Wie kent het niet, de gele gloed met heldere witte letters wat zicht vormt tot de branding van Jumbo Supermarkten. De Brabantse supermarktketen is sinds 1996 niet meer uit het Nederlandse retaillandschap weg te denken. "We zitten in een snelrijdende – zeg maar gerust voortdenderende – trein. Het succes dat we hebben, heeft een aanzuigende […]
    Sophia van der Schoor
  • Marketing bij Diergaarde Blijdorp: lessen uit een giraffenhart, vogelnestje en neushoornhoorn juni 8, 2019
    Hoe balanceer je als best bezochte dierentuin van Nederland op de soms wankele scheidslijn tussen commercie en een inhoudelijke boodschap? In de serie Marketingbazen, geproduceerd door Big Shots in samenwerking met NIMA Young Professionals, geven de beste marketeers van Nederland superslimme inzichten aan de hand van hun eigen producten. In deze aflevering staan de dieren van […]
    Michel Schrama
  • Duurzaamheidsmatrix: ben je superieur of toch een gemiste kans? juni 6, 2019
    Veel B2B-kopers vinden het lastig te beoordelen of de supply chain-partner daadwerkelijk duurzaam is. Tegelijk blijkt uit een rapport van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OECD) dat driekwart van de kopers partners afwijzen die de duurzame criteria niet nakomen. De studie biedt een matrix voor B2B-merken die zich willen positioneren op duurzaamheid.
    SWOCC