RSS Marketing rendement

  • Wat te doen bij moeilijkheden rond instemmingsrecht? juli 1, 2019
    Welke stappen kunnen worden genomen als een bestuurder het instemmingsrecht van de OR negeert of als er meningsverschillen zijn over of een voorgenomen regeling al dan niet instemmingsplichtig is?
  • Wanneer mag loon niet in de vrije ruimte van de werkkostenregeling? juni 4, 2019
    In welke gevallen kan de werkgever er niet voor kiezen om een vergoeding, verstrekking of terbeschikkingstelling onder te brengen in de vrije ruimte van de werkkostenregeling?
  • Gegevens beschermen bij aannemen nieuwe werknemer mei 20, 2019
    Bij het aannemen van een nieuwe werknemer moet u voor de veiligheid van uw organisatie een goede screening uitvoeren, terwijl u zich ook aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) moet houden. Dit laatste betekent onder meer dat u de plicht heeft om de nieuwe werknemer of contractant uitdrukkelijk om toestemming te vragen voor het verwerken […]
  • Minimumloon 2019 april 5, 2019
    Elk half jaar wordt het wettelijk minimumloon aangepast aan de ontwikkeling van de cao-lonen. Het is essentieel dat werknemers niet minder betaald krijgen dan deze ondergrens, want dat levert uw organisatie naheffingen en forse boetes op.Per 1 juli 2019 staat de tweede stap van de verhoging van het minimumjeugdloon op stapel. Per die datum krijgen […]
  • Handboek Loonheffingen 2019 inclusief register januari 31, 2019
    In dit Handboek vindt u informatie over de loonheffingen in 2019, waaronder:de kersverse informatie over het woonland waar de werknemer en de relevantie daarvan voor de loonbelasting/premie volksverzekeringen;de aandachtspunten bij de heffing van premies werknemersverzekeringen en de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet;de toepassing van de werkkostenregeling (WKR);alle fiscale regels rond het vergoeden en verstrekken van vervoer;de aanpak […]
  • Pensioenontslagbeding juli 10, 2018
    Hoewel het sinds de invoering van de Wet werk en zekerheid (WWZ) niet meer nodig is, kan het om onduidelijkheden te voorkomen slim zijn om een pensioenontslagbeding in de arbeidsovereenkomst op te nemen. U spreekt daarin met de werknemer af dat de arbeidsovereenkomst automatisch eindigt bij het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd. Deze tool is […]
  • AVG: Data-protection Impact Assessment december 20, 2017
    Bijna iedere organisatie verwerkt tegenwoordig wel op enige manier persoonsgegevens en is dus verplicht te voldoen aan de wet- en regelgeving die daarop van toepassing is. Hiervoor kunt u een Data-protection Impact Assessment (DPIA) uitvoeren of laten uitvoeren. Deze e-learningcursus legt uit wat de Data-protection Impact Assessment precies is en welke rol dit speelt in […]
  • Dossieropbouw bij disfunctioneren december 18, 2017
    Kunt u afscheid nemen van een werknemer die slecht functioneert zonder een (goed) ontslagdossier? Soms is het antwoord ‘ja’ omdat een werknemer bereid is om akkoord te gaan met een beëindigingsovereenkomst. Als een werknemer niet akkoord gaat en u naar de rechter moet, krijgt u waarschijnlijk nul op het rekest omdat het ontslag onvoldoende is […]
  • AVG: het recht om vergeten te worden december 6, 2017
    Door de AVG gelden er nieuwe en aangescherpte regels wat betreft de persoonsgegevens van betrokkenen. Een veelbesproken onderwerp gaat over het recht om vergeten te worden. Wat houdt dit recht precies in en hoe komt u daaraan tegemoet? Deze e-learningcursus gaat daar dieper op in.
  • AVG: Rechten van betrokkenen en wat u daaraan moet doen november 22, 2017
    Door de Algemene Verordening Gegevensbescherming, ook wel bekend als de AVG, gelden er nieuwe regels wat betreft de persoonsgegevens van betrokkenen. Dit kunnen persoonsgegevens van uw klanten zijn, maar ook van leveranciers of bijvoorbeeld uw collega’s. De AVG is vanaf 25 mei 2018 van toepassing en iedere organisatie moet hieraan voldoen. Deze e-learningcursus gaat dieper […]

RSS Marketingfacts E-commerce

  • Jeroen van Velzen (Roadmap) dwingt innovatie af in reiswereld juli 15, 2019
    Wie voor zijn werk reist, krijgt nog vaak informatie uitgeprint mee. "Dat werkt prima, maar het probleem is dat die informatie statisch is. De Roadmap-app begrijpt hoe laat de vlucht gaat, wat de verkeerssituatie is, waar het hotel ligt en hoe je je namens het bedrijf moet gedragen: dus veilig, niet te veel geld uitgeven en leren […]
    Leonieke Daalder
  • Omnichannel begint met de juiste mindset juli 15, 2019
    Retailers die offline zijn begonnen, hebben vaak moeite om hun strategie aan te passen om zowel online als offline doelen te stellen in één algemene aanpak. Een omnichannel-strategie kan alleen succesvol zijn en de resultaten verbeteren als een organisatie een omnichannel-mindset omarmt, zowel in strategie als uitvoering. Omnichannel / RoPo – wat staat voor: Research […]
    Matthias J. Laqueur
  • Niche-marktplaats Whoppah gaat voor disruptie juli 8, 2019
    Thomas Bunnik van marktplaats Whoppah is ervan overtuigd dat het tijd is voor disruptie van de bestaande marktplaatsen. "Het is 2019, we hebben inmiddels tien tot vijftien jaar kunnen wennen aan digitaal denken. Het is tijd voor disruptie van het digitale model."
    Leonieke Daalder
  • Bookaroo als ultieme wraak op Bol.com juli 8, 2019
    De nieuwe site Bookaroo.nl wil de lokale boekwinkel redden van online-reuzen als Bol.com, met een gezamenlijke webshop waarbij de lokale winkel de boeken levert. Klinkt prachtig, maar er schuilt een verborgen agenda met negatieve effecten achter.
    Bas Vermond
  • Zijn retouren de doodsteek voor webwinkels? juli 5, 2019
    Voor consumenten is een eenvoudig retourproces een must bij het webshoppen, maar, kopte NRC.nl: 'Retourzendingen zijn een structureel probleem voor webwinkels'. De geschatte kosten van een retour kunnen oplopen tot 15 euro. Bedenk daarbij dat van consumenten-elektronica ongeveer 10 procent terugkomt en bij kleding kan dat oplopen tot 41 procent. Maar is het ook zo'n groot probleem? Hoe […]
    MarketingTribune
  • Op zoek naar nieuwe retailrecepturen juli 3, 2019
    Digitaal groeit, de demografie verandert en verdienmodellen zijn in transitie, maar stenen winkels zijn geenszins aan hun einde toe, menen retailexperts. Welke retailreceptuur heeft de meeste toekomst en waarom? 
    Peter van Woensel Kooy
  • Digital marketing in 2019: Datagedreven personaliseren en usability op één juli 2, 2019
    Maar liefst honderdtachtig sprekers deelden het beste en nieuwste van digital marketing tijdens Emerce Digital Marketing Live, vorige week in de Beurs van Berlage in Amsterdam. Voor de aanwezige marketingprofessionals was het met zeven stages en 27 roundtables soms moeilijk kiezen. Overkoepelende topics: datagedreven personaliseren en automatiseren, en het inzetten van slimme AI-toepassingen, met als […]
    Maria Wierenga
  • Gaan marketplaces shoppend Nederland veranderen? juni 28, 2019
    In de Beurs van Berlage gaf de crème de la crème van e-commerce in Nederland een uitgebreide update van de stand van zaken, tijdens Emerce eCommerce Live! 2019. Opvallend dit jaar was de focus op marketplaces, een trend die we al langere tijd zien in de markt. Hoe ga jij als merk of retailer om […]
    Rik de Ruijter
  • Online marketing is als flipperen juni 28, 2019
    Welke vakliteratuur is relevant en wat vinden ervaren marketingprofessionals ervan? NIMA Register Marketeers recenseren de meest uiteenlopende marketing-gerelateerde boeken. Deze keer: 'Digital Marketing Pinball', waarin auteur Daniël Markus de groeisuccessen van winnende e-commercebedrijven verklaart aan de hand van vijf drivers. Met heldere, begrijpelijke voorbeelden, neemt hij de lezer mee door het praktische speelveld van online testen, leren […]
    NIMA Register Marketeers
  • Retourneren? Dat doen wij liever niet juni 20, 2019
    Het begon zo mooi. Ik bestelde een laptop met een muis. Een paar dagen later zit ik midden in een ethisch dilemma. Klantvriendelijkheid lijkt dwars te staan op duurzaamheid. Niet alleen bij Coolblue, maar bij vele webshops. Waarom hoef ik mijn muis niet te retourneren en kreeg ik toch mijn geld terug? Is dat een […]
    Edo Bakker

RSS Social media Marketing

  • Hoe heb je effect met social media? juli 12, 2019
    In haar derde boek 'Super Social' legt socialmedia-trainer Elja Daae uit hoe je in deze tijd effect hebt met de inzet van sociale media. Nu algoritmes continu veranderen, wordt het steeds moeilijker om je doelgroep te bereiken. Daardoor dreigen ondernemers en marketeers de handdoek in de ring te gooien. Niet nodig, volgens de auteur.
    NIMA Register Marketeers
  • Wint immersive content de oorlog om aandacht? juli 4, 2019
    In het huidige contentmarketinglandschap voeren marketeers dagelijks oorlog om aandacht van de consument te winnen. Content wordt afgevuurd, om te lezen, kijken, luisteren, downloaden of beleven. Maar de enige content die ook echt raakt, is de content waar we (emotioneel) mee betrokken zijn. Want wij als consument bepalen in dit slagveld nog steeds zelf wanneer, […]
    Marvin Pranger
  • Chinees leren in Fortnite: games als marketingmedium juli 3, 2019
    Toen ik begon als hoofd marketing bij GoEast Mandarin, een grote taalschool voor expats in Shanghai, hoorde ik al het verhaal van een docent die een student had die de normale boeken doodsaai vond. Omdat hij bij een vliegtuigfabrikant werkte en helemaal fan was van vliegtuigen, kocht de docent een Chinees luchtvaart-boek en maakte daar lesmateriaal van. […]
    Jaap Grolleman
  • Waarom video’s viraal gaan (en meer YouTube-nieuws) juli 3, 2019
    YouTube is veruit het grootste videoplatform in Nederland en ter wereld. Ontwikkelingen op dit platform volgen elkaar razendsnel op. Dit maakt het moeilijk overzicht te houden. Daarom brengen we op Marketingfacts een maandelijks overzicht van vijf interessante YouTube-ontwikkelingen, nieuwe features of inspirerende verhalen. Deze keer: waarom video’s viraal gaan, Augmented Reality, notificaties en YouTube op tv.   
    Peter Minkjan
  • Digital marketing in 2019: Datagedreven personaliseren en usability op één juli 2, 2019
    Maar liefst honderdtachtig sprekers deelden het beste en nieuwste van digital marketing tijdens Emerce Digital Marketing Live, vorige week in de Beurs van Berlage in Amsterdam. Voor de aanwezige marketingprofessionals was het met zeven stages en 27 roundtables soms moeilijk kiezen. Overkoepelende topics: datagedreven personaliseren en automatiseren, en het inzetten van slimme AI-toepassingen, met als […]
    Maria Wierenga
  • Social nieuws: Snapchat doet onderzoek naar Gen Z, YouTube Stories en Facebook Watch juni 28, 2019
    Binnen social veranderen bijna dagelijks de mogelijkheden en algoritmes van de verschillende media en ook voor marketeers veranderen de best practices dus continu. Iedere maand zetten wij de belangrijkste wijzigingen binnen social media op een rij. Deze maand een uiteenlopende update met nieuws over Snapchat, Facebook, LinkedIn én YouTube.
    Michelle Oude Groen
  • Tien mythes over LinkedIn Advertising ontkracht juni 25, 2019
    Steeds vaker hoor ik allerlei argumenten over waarom er nog geen gebruik gemaakt wordt van de advertisingmogelijkheden van LinkedIn. Aan de andere kant neemt de interesse onder marketeers toe. Voor B2B-marketing is LinkedIn het uitgelezen platform voor advertising. Het biedt veel mogelijkheden, is effectiever en goedkoper dan je denkt. Een aantal mythes – soms open deuren, […]
    Jan Willem Alphenaar
  • Onderzoek NMD-bezoek: marketeers willen vooral betere marketeers worden juni 19, 2019
    Een onderzoek uitvoeren onder Nederlandse marketeers is zo makkelijk nog niet. Kost geld, tijd, iemand moet het voortouw nemen en de populatie is best lastig in beweging te krijgen. Maar een onderzoekje, dat we met een nogal vrijblijvend mailtje uitstortten over de aanstaande bezoekers aan de NIMA Marketing Day, leverde zonder veel getrek en gepeur […]
    Luuk Ros
  • Social media monitoring met sentimentanalyse? Liever niet! juni 14, 2019
    Consumenten praten online graag en veel over merken. Zo delen ze positieve ervaringen met een merk via social media, maar klagen ze ook graag over slechte ervaringen. Als je systematisch in de gaten wil houden wat klanten online over jouw merk vertellen – zodat je mogelijk via webcare deel kan nemen aan de conversatie – […]
    SWOCC
  • De take-aways van het Congres Instagram & Facebook Marketing juni 12, 2019
    Afgelopen donderdag (6 juni 2019) was het weer tijd voor het Congres Instagram en Facebook Marketing, dit jaar gehouden in het OBA Theater in Amsterdam. Het was een dag met veel interessante sprekers. De beste take-aways van de dag, van keynote-sprekers Dorit Roest (influencer-marketing), Peter Minkjan (videohacks) en Sybren Smith (Facebook-algoritme), waar je direct mee aan […]
    Alice Kaal

RSS Zoekmachine marketing

  • Nieuw in Google Ads: zo stel je conversie-acties strategisch in op campagneniveau juli 16, 2019
    Tijdens Google Marketing Live in mei werden een aantal nieuwe Google Ads-features aangekondigd. Eén daarvan is de mogelijkheid tot het instellen van conversieacties op campagneniveau, om deze campagne te kunnen optimaliseren voor een specifieke conversieactie of meerdere conversieacties. In de oude situatie was het enkel mogelijk om een conversieactie op accountniveau toe te voegen, maar […]
    Kari Aalders
  • De nieuwe iconen in Google-zoekresultaten: zo doe je het goed juli 11, 2019
    Google heeft recent een nieuw ontwerp van de mobiele zoekresultaten wereldwijd uitgerold. De twee meest opvallende verschillen zijn dat de betaalde resultaten nu nog moeilijker te onderscheiden zijn van organische zoekresultaten, en dat de organische resultaten nu een icoon tonen naast de website-url. Er is nog niet veel bekend over de kansen die de nieuwe iconen […]
    Yvo Schaap
  • Voice en de inclusieve samenleving juli 2, 2019
    Innovaties beginnen vaak bij een zeer specifieke gebruikersgroep en verspreiden zich dan als een olievlek naar andere gebruikersgroepen. Denk bijvoorbeeld aan PayPal: ooit opgericht voor eBay-kopers en -verkopers het opsturen en ontvangen van cheques overbodig te maken, uiteindelijk geadopteerd door meerdere gebruikersgroepen. Dit zal ook het geval zijn met voice. Wat kunnen de unieke kenmerken […]
    Luuk van Hoogstraten
  • Google Facts: over core-updates, shortnames en diversiteit juli 2, 2019
    De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Google kondigde warempel een algoritme-update aan. Better check yourself, before you wreck yourself. Hoewel te bezien valt of je bij voorbaat al maatregelen kunt nemen tegen updates, natuurlijk. Toch was iedereen er wel blij mee. Of de schade ook meeviel? Dat lees je verderop. Wat ook opviel […]
    Annelies Verhelst
  • Micro-momenten en hoe je ze optimaal benut juni 26, 2019
    We kennen allemaal het beeld wel: een groep mensen in de trein, op een bankje in het park, in een wachtkamer of in een cafe, allemaal verdiept in hun telefoon. Bijna iedereen heeft een smartphone en maakt hier constant gebruik van. De smartphone zorgt voor perfect vermaak op wachtmomenten en is daarnaast enorm handig. Wil je snel […]
    Francisca Zimmermann
  • Effecten van de nieuwste Google Core-update juni 25, 2019
    Op maandag 3 juni kondigde Dan Sullivan van Google aan dat er een grote Google-core-update zou worden uitgerold, een update aan het algoritme van Google. Na vijf dagen volgde het bericht dat de update volledig was geïmplementeerd. Wat de update precies inhoudt, wat de gevolgen zijn en wat je kunt doen bij schade, vertellen we […]
    Anne Metzelaar
  • Bing Shopping vanaf nu beschikbaar in Nederland juni 24, 2019
    De lancering van Bing Shopping in Nederland is een feit. Dit brengt zeer interessante kansen met zich mee als je online producten verkoopt in een webshop. Bing Shopping, voorheen Bing Product Ads genoemd, is in november 2017 gelanceerd in de Verenigde Staten. Het is het bijna-identieke tweelingzusje van Google Shopping. Het verschil met standaard zoekmachine-advertenties is dat producten […]
    Steven Hiemstra
  • Onderzoek NMD-bezoek: marketeers willen vooral betere marketeers worden juni 19, 2019
    Een onderzoek uitvoeren onder Nederlandse marketeers is zo makkelijk nog niet. Kost geld, tijd, iemand moet het voortouw nemen en de populatie is best lastig in beweging te krijgen. Maar een onderzoekje, dat we met een nogal vrijblijvend mailtje uitstortten over de aanstaande bezoekers aan de NIMA Marketing Day, leverde zonder veel getrek en gepeur […]
    Luuk Ros
  • Conversieacties in Google Ads: afzonderlijke conversiedoelen per campagne mei 31, 2019
    Binnen Google Ads stel je conversiedoelen in op accountniveau. Dat wil ook zeggen dat elk doel wat behaald wordt door één van je campagnes, altijd geteld zal worden als conversie. Het is niet mogelijk om bepaalde campagnes op andere doelen af te rekenen. Dit is anders bij bijvoorbeeld Facebook Ads, waarbij je per advertentieset kunt […]
    Misja Swain
  • Zo voorkom je privacy-gevoelige dataverzameling: blacklisten en whitelisten in Google Analytics mei 27, 2019
    In deel 1 van deze blog deelde ik de zogenaamde 'PII-preventiematrix' en heb ik laten zien hoe je blacklisting en whitelisting van persoonsgegevens toolonafhankelijk kan toepassen. Daarbij werd ook duidelijk dat, op een toolonafhankelijke manier, de verzameling van persoonsgegevens niet volledig voorkomen kan worden. Daarom gaan we in dit tweede deel in op blacklisting en whitelisting met een toolafhankelijke […]
    Siemon Dijk

RSS Online branding

  • Het complexe merkenlandschap van Coöperatie VGZ juli 16, 2019
    Coöperatie VGZ stelt zich tot doel te werken aan een gezonder Nederland. De coöperatie heeft bijna 2000 medewerkers en voert zorgverzekeringen uit voor negen verschillende merken waaronder VGZ, Univé, Zekur en IZZ. Met zijn merkenportfolio verzekert VGZ vier miljoen mensen. De organisatie heeft geen winstoogmerk en is de op één na grootste zorgverzekeraar in Nederland. […]
    Laurens Hoekstra
  • Jeroen van Velzen (Roadmap) dwingt innovatie af in reiswereld juli 15, 2019
    Wie voor zijn werk reist, krijgt nog vaak informatie uitgeprint mee. "Dat werkt prima, maar het probleem is dat die informatie statisch is. De Roadmap-app begrijpt hoe laat de vlucht gaat, wat de verkeerssituatie is, waar het hotel ligt en hoe je je namens het bedrijf moet gedragen: dus veilig, niet te veel geld uitgeven en leren […]
    Leonieke Daalder
  • Ingrediënten voor een emotionele connectie met je klant juli 15, 2019
    De piraten brengen hun schatten en waardevolle spullen naar een geheime plek of ze verstoppen ze ergens onder de grond. Hoe meer goud en waardevolle spullen, hoe beter. Tenminste, zo gaat dat in de films. In het bedrijfsleven gebeurt het ook. Alleen dan met data. Ook hier geldt de gedachtegang 'hoe meer, hoe beter'. Bedrijven […]
    Anita van Meer - van Bokstel
  • Podcast: de heilige graal van museale beleving juli 13, 2019
    Zien, luisteren, ruiken, proeven, voelen. Hoe nemen musea hun bezoekers mee in een beleving? In Nederland is tentoonstellingmaker Pieter van der Heijden koploper. Hij maakte de 'Canon van Nederland' in het Nederlands Openluchtmuseum en is bezig met een remake van de Beeld & Geluid Experience in Hilversum, die vanaf 2021 te zien is. De heilige graal van belevingsconcepten is volgens hem een 360-graden-ervaring, […]
    Paul van der Ham
  • Viral Friday 28/2019: Amerikaanse voetbalsters, kappers en Netflix-kijkers juli 12, 2019
    Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste video's van afgelopen week worden belicht. Met deze week virals over Netflix, Supercuts, Swiss Sense en wederom Nike, dat maar niet stopt met winnen.
    Luka van Rijn
  • Jelle Bekirovic (FlyGRN): “Steeds meer toeristen zullen het milieu meenemen in hun reiskeuzes” juli 12, 2019
    Een jaar geleden begon Jelle Bekirovic met FlyGRN, een zoekmachine voor vliegtickets met standaard compensatie van CO2-uitstoot. Op de Vakantiebeurs won hij hiermee 'Het Beste Reisidee 2019' en sindsdien timmert hij flink aan de weg. Een interview met een groene ondernemer pur sang over duurzaamheid in travel, het spanningsveld tussen ideële en commerciële doelstellingen, en affiliate marketing.
    Joost van Vught
  • Future-proof your brand: Martin Pietersen (Atos) over merken en merkwaarde juli 11, 2019
    Met meer dan 110.000 werknemers in 73 landen en een jaarlijkse omzet van ruim 11 miljard euro is Atos wereldleider op het gebied van digitale transformatie. Als specialist in Cloud, Cybersecurity en High-Performance Computing stelt Atos klanten en medewerkers in staat om zich duurzaam te blijven ontwikkelen in de wereld van IT. Een gesprek met Martin Pietersen, […]
    Laurens Hoekstra
  • ReclameReview: de grote bloemkolen van New York Pizza juli 10, 2019
    New York Pizza verkoopt als eerste thuisbezorger ook pizza’s met een bloemkoolbodem. Wie dacht dat de pizzabakker daar een boodschap over corporate social responsibility op zou loslaten, komt bedrogen uit. Reclamebureau Natwerk ontwikkelde een campagne met bloemkolen, hele grote bloemkolen. Drie, twee, één... ophef!
    Jeroen Mirck
  • Negen hardnekkige misverstanden over experience management juli 10, 2019
    Experience management (XM) krijgt bij veel organisaties een steeds prominentere plek. Daarmee groeit helaas ook het aantal misverstanden over dit discipline. Steeds meer marketing- en XM-professionals nemen deze misverstanden en verkeerde inzichten van elkaar over. Op het X4-evenement van Qualtrics in Amsterdam ontkrachtte XM-expert Catriona Sheil een aantal van deze mythes. Een overzicht.
    Patricia Bueters
  • Délia Lauret (Area52, PVH Europe) over de juiste mindset, T-shaped marketeers en netwerken juli 10, 2019
    HelloMasters is de tweewekelijkse podcast van HelloMaaS, waarin Louise Doorn spreekt met de huidige en toekomstige leiders in de Nederlandse marketingscène. CEO's en CMO's spreken over de staat van marketing, en de successen én twijfelmomenten uit hun loopbaan. In deze aflevering een gesprek met Délia Lauret over innovatie, mindset en netwerken.
    Louise Doorn