Marketing

RSS Marketing rendement

  • Ferrari finisht als laatste in lopend merkengevecht september 22, 2017
    Het merkrecht is er helder over: als een organisatie een merk vijf jaar lang niet actief gebruikt, komen de rechten hierop te vervallen. Italiaanse autofabrikant Ferrari ondervond dit onlangs nog aan den lijve met zijn ooit zo populaire merk ‘Testarossa’.
  • Socialmediasite stopt racistische selectiecriteria advertentie september 18, 2017
    Sommige socialemediasites die advertenties plaatsen, hebben hun criteria niet goed gemonitord. Daardoor konden adverteerders controversiële doelgroepen selecteren. Na fikse kritiek hebben zowel Facebook, Google als Twitter dit aangepast.
  • Deze Facebook-content staat op de verboden lijst september 15, 2017
    Organisaties die geld willen verdienen met content op Facebook moeten goed weten wat de voorwaarden zijn. Zo zijn bepaalde onderwerpen uit den boze. Sommige content mag wel worden geplaatst, maar dan weer zonder financieel oogmerk.
  • Proef met camera’s in reclamezuilen voorlopig ‘on hold’ september 11, 2017
    Reclame-exploitant Exterion heeft zichzelf genoodzaakt gezien de proef met camera’s in de reclamezuilen voorlopig stop te zetten. Er ontstond veel ophef rond het initiatief en de Autoriteit Persoonsgegevens heeft een onderzoek aangekondigd.
  • Gemeenten op zoek naar alternatief voor WhatsApp? september 8, 2017
    Net nu organisaties WhatsApp eindelijk omarmen als communicatiekanaal, krijgen verschillende gemeenten een tik op de vingers van de chat-app. De reden: WhatsApp wil niet verantwoordelijk worden gesteld voor haperende communicatie bij calamiteiten.
  • Een plan opstellen om socialmediakanalen te benutten september 4, 2017
    Een moderne organisatie kan bijna niet meer zonder een zogenoemd ‘inboundmarketingplan’. Hierin is opgenomen welke strategie er gevolgd wordt bij het benutten van kanalen als socialmediaplatformen, blogs en de website.
  • Het verschil: agile en lean september 1, 2017
    Organisaties hebben er de mond vol van: hippe Engelse termen als ‘agile’, ‘scrum’ en ‘lean’. Het zijn verschillende theorieën om flexibel sturing te geven aan een project of organisatie. Zeker tussen agile en lean blijkt nogal eens verwarring te bestaan. Wat is het verschil?
  • WhatsApp: geverifieerd zakelijk account in aantocht augustus 31, 2017
    Het ziet ernaar uit dat WhatsApp geverifieerde zakelijke accounts gaat introduceren. Op dit moment test WhatsApp deze bedrijfsverificatie nog met een aantal organisaties. Een vinkje zal laten zien dat een gebruiker met 'the real deal' aan het chatten is.
  • In beeld: auteursrecht bij beeldgebruik augustus 30, 2017
    Gebruikt u veel beeldmateriaal voor uw werk, dan heeft u te maken met auteursrecht bij beeldgebruik. De rechten van derden kunt u niet zomaar negeren. Deze infographic laat zien wanneer u wel en niet een werk vrijelijk mag gebruiken.
  • Pilot: veerponten Amsterdam drijvende reclameborden augustus 24, 2017
    Een deel van de veerponten over het Amsterdamse IJ zal de komende periode dienst doen als advertentieruimte. GVB, het openbaarvervoerbedrijf voor Amsterdam en omstreken, gaat de ponten bij wijze van proef met reclamestickers beplakken.

RSS Marketingfacts E-commerce

  • 4 tips ter voorbereiding op Black Friday 2017 september 22, 2017
    Retailers kunnen Black Friday, dat de dag na thanksgiving begint en met Cyber Monday eindigt, tegenwoordig niet meer negeren. Het wereldwijde e-commerceweekend is sinds een aantal jaar allang niet meer alleen voor de Amerikaanse markt relevant. Sinds 2015 is het ook voor veel Nederlandse (e-commerce)retailers, een van de drukste dagen van het jaar geworden. Zo […]
    Remon Beukers
  • Twinkle100: Bol.com neemt meer afstand van concurrentie september 21, 2017
    Bol.com is aanvoerder van de tiende Twinkle100, de jaarlijkse publicatie met de grootste online verkopers in Nederland. Met een omzet van 950 miljoen euro heeft de webwinkel een ruime voorsprong op Coolblue, de nieuwe nummer 2 onder de retailers. KLM is de grootste online reisverkoper van Nederland.
    Twinkle Magazine
  • Zo maak je in 6 stappen de koppeling tussen loyaliteit en NPS-scores september 15, 2017
    We willen steeds meer weten over websitebezoekers. Zodat we ze vervolgens op kunnen delen in segmenten met als doel dat we klanten en prospects beter kunnen bedienen. Met meer conversies als hoger doel. Klinkt ingewikkeld, maar dat hoeft het niet te zijn; je kunt namelijk heel snel en simpel beginnen. In dit artikel probeer ik uit […]
    Tuncay Oner
  • Jochem Wijnands (TRVL): “Iedereen is een reisagent en kan daaraan verdienen” september 11, 2017
    Vier jaar terug was TRVL een iPadapp voor een online reismagazine, maar vandaag de dag is het een bookingplatform voor reizen. “Het idee is simpel: iedereen is een reisagent. We hebben een tool gebouwd waarop je je eigen reizen kunt boeken en daar dan commissie aan overhoudt. Je kunt die reizen delen met andere mensen en daar […]
    Leonieke Daalder
  • Het CBS duwt retailers in een misschien wel onverantwoorde richting september 11, 2017
    De omzet in de detailhandel groeit, volgens CBS. En "nagenoeg alle groei in de Nederlandse detailhandel afkomstig is van de online activiteiten van webwinkels en van winkels in de winkelstraat die ook online producten verkopen". Het bericht wordt gretig gedeeld, terwijl bewijs ervoor ontbreekt. En daarmee duwt het CBS, met wat steun van instanties als Thuiswinkel.org […]
    Tadek Solarz
  • Ik heb een vraag over online retail, een fles champagne voor het goede antwoord september 5, 2017
    Multichannel of omnichannel zijn de containerbegrippen die we gebruiken om de coördinatie van offline en online te duiden als het gaat om retail. In de wereld van de e-commerce staat het zo ongeveer voor het proces van kijken via internet en kopen in de winkel. Nu gaat het mij niet om het proces op zich; […]
    Tadek Solarz
  • Besloten webshop Vente-Exclusive genereert constant hoge NPS september 5, 2017
    Vente-Exclusive.com mag dan naar eigen zeggen geen klassieke webshop zijn, het neemt niet weg dat de van origine Belgische e-commercespeler jaren achtereen een BeCommerce Award in de wacht wist te slepen. Waaronder de hoofdprijs in 2016, de overall titel ‘Beste webwinkel van België’. Het platform dat in de Benelux inmiddels meer dan 5 miljoen leden […]
    CustomerFirst
  • Marjolijn Meynen (de Bijenkorf): “Iedereen moet zijn eigen Bijenkorf krijgen” augustus 31, 2017
    “Bij de Bijenkorf gaat het om innoveren, creëren en verbeeldingskracht. Het afgelopen jaar is er veel geïnvesteerd in de winkels en we zijn leading in het digitale stuk”, begint Marjolijn Meynen, director marketing en communicatie. In aanloop naar NIMA Young Professionals Top Marketing Tour die begin november bij de Bijenkorf Rotterdam plaatsvindt, heb ik afgesproken met Marjolijn […]
    Lisa van Seventer
  • Hoe Heineken meters maakt in thuisbezorging augustus 30, 2017
    Een pilsje voor bij de hamburger of een speciaalbiertje naast de online bestelde sushi. Heineken ziet een eigen vaste plek in de markt voor het thuisbezorgen van maaltijden en praat momenteel met partijen als Thuisbezorgd.nl en Deliveroo. De nieuwe e-commercemanager Foodservice & Delivery moet dit ‘nieuwe b2c-verkoopkanaal’ groot gaan maken. Wat is de ambitie van […]
    Twinkle Magazine
  • Het zijn verwarrende tijden voor marketeers augustus 28, 2017
    De afgelopen weken werden we verrast met bijzondere berichten: ‘s werelds belangrijkste verkopers van consumentenproducten, P&G en Unilever, willen minder geld uitgeven aan marketing. Eerder deze maand gaf P&G al aan te willen schuiven met de digitale bestedingen als gevolg van uitblijvende groei. Bram Koster schreef er een prikkelend artikel over met de titel “Hoe zonnig is de […]
    Tadek Solarz

RSS Social media Marketing

  • Hoe stel je het ideale contentmarketingteam samen? #cmworld september 19, 2017
    The war on talent is ook bij organisaties die contentmarketing willen bedrijven volop aan de orde. Zoals bij al het goede werk staat er achter dat goede werk, los van creativiteit en technologische ontwikkeling, vooral een goed team. En dat goed functionerende team is gebaat bij een continu ontwikkelende skillset. Dit was een van de belangrijke […]
    Jos Govaart
  • GroenLinks blikt terug op de ‘Facebookverkiezingen’ september 18, 2017
    Sybren Kooistra is als digitaal strateeg verantwoordelijk voor social media bij GroenLinks. Ruim een jaar geleden sloot hij zich eerst twee maanden op om te kijken hoe social media werkt en te kijken hoe andere politieke partijen het gebruiken. Vervolgens bouwde hij een team om hem heen en werkte hij een half jaar lang toe […]
    Jaap van Zessen
  • De week op social: Facebooks nieuwe Ads Manager, adverteren met Stories en flinke groei Pinterest september 16, 2017
    Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel. Met deze week: Facebook rolt nieuwe Ads Manager uit, Instagram biedt adverteerders meer flexibiliteit met Stories, Facebook test pre-loaded Instant Videos, Facebook onthult Lifestyle Templates voor collectie-advertenties, Twitter rolt team-feature […]
    Juan Felix
  • Social media in de verzekeringssector: hoe scoren Nederlandse verzekeraars? september 14, 2017
    Digitaal je gegevens aanpassen, online declaraties indienen of met een muisklik je polis wijzigen. Het zijn in de verzekeringssector al lang geen onderscheidende factoren meer. Maar technologische ontwikkelingen bieden ook andere mogelijkheden. Halen verzekeraars bijvoorbeeld al alles uit social media? Organisaties die social media gebruiken om bruikbare inzichten op te doen en ze vervolgens ook […]
    Simon Slegers
  • Content Marketing World 2017: intuïtie en ROI #cmworld september 13, 2017
    Een verslag doen van Content Marketing World 2017. Het is haast een ondoenlijke taak. 225 sprekers zijn er veel te veel om een representatief verslag van te maken. Grote namen die zorgden voor entertainment waren er zeker. Wat te denken van Joseph Gordon-Levitt met zijn interessante platform Hitrecord Joe. Of de Pulitzer-winnaar Colson Whitehead met zijn schitterende […]
    Jos Govaart
  • De week op social: Facebook wil muziekrechten, Snap geo-filters in app, LinkedIn Audience Netwerk september 9, 2017
    Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel. Met deze week: Google maakt aanpassen bedrijfsgegevens mogelijk via zoekpagina, Facebook biedt muziekindustrie miljoenen voor rechten op muziek, LinkedIn lanceert Audience Netwerk voor adverteerders, Snapchat rolt geofilter in de app […]
    Juan Felix
  • Je eigen geofilter op Snapchat: zo werkt het september 8, 2017
    Het was al een tijdje mogelijk in de Verenigde Staten, maar met de volgende update van de Snapchat-app, die komende week wordt gelanceerd, komen eindelijk de persoonlijke geofilters ook naar Nederland. Via de Snapchat-app ontwerp je binnen een aantal swipes en tikken een geofilter voor bijvoorbeeld je verjaardag of een zakelijk event.
    Alice Kaal
  • LinkedIn: linken is leuk, maar niet genoeg september 7, 2017
    "Jaaaa, ik zit er wel op, maar ik doe er eigenlijk niks mee." Herkenbaar? Die kans is groot. Van de zeven miljoen Nederlanders met een LinkedIn-account zijn er heel veel die er niet goed raad mee weten. Of het niet als prioriteit zien. Toch kun je via deze sociale netwerksite snel nieuwe klantcontacten leggen. Een […]
    Franklin Neuteboom
  • De waarheid over de voorwaarden van social mediakanalen september 6, 2017
    Op Twitter maken mensen zich druk over de nieuwe Europese Twittervoorwaarden (Terms of Service) die vanaf oktober 2017 gaan gelden. Met name de nieuwe regels over auteursrecht zouden schokkend veel veranderd zijn. Iets om ons ernstig zorgen over te maken. Aldus mijn twittervrienden. Eens kijken hoe erg het nou eigenlijk is, oftewel: de waarheid over […]
    Charlotte Meindersma
  • De week op social: een make-over voor YouTube, bedrijven op WhatsApp en Google’s Augmented Reality september 2, 2017
    Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel. Met deze week: YouTube krijgt nieuw logo, icoon en verticale video op vol scherm, Instagram introduceert landschap- en portretformaat in slideshow, Google rolt preview ARCore uit voor augmented reality-apps, WhatsApp test groene verificatiebadges voor […]
    Juan Felix

RSS Zoekmachine marketing

  • Zo optimaliseer je ‘diepe’ SEO-pagina’s september 18, 2017
    Grote websites en webshops lopen vaak tegen een gemeenschappelijk probleem aan: gebrek aan tijd. Wanneer je website duizenden pagina’s telt, is het vrijwel onmogelijk om deze stuk voor stuk te optimaliseren en handmatig (door middel van inboundlinks) van autoriteit te voorzien. Gelukkig zijn er ook voor deze websites oplossingen. Wanneer je de tips in dit […]
    Pim Broekstra
  • Nieuwe Google Mijn Bedrijf-update: vragen stellen en beantwoorden bij bedrijfsvermeldingen in Google augustus 24, 2017
    Sinds vorige week is het mogelijk om URL's toe te voegen aan je Google Mijn Bedrijf-vermelding. Nu heeft Google de functie vragen en antwoorden toegevoegd aan Google Mijn Bedrijf-vermeldingen. Deze nieuwe functie maakt het mogelijk om direct in Google vragen over een bedrijf of plaats te stellen en beantwoorden.
    Robin van der Sar
  • Update voor Google Mijn Bedrijf: URL’s toevoegen aan je bedrijfsvermelding in Google augustus 16, 2017
    Sinds enkele dagen is het mogelijk URL's toe te voegen aan je Google Mijn Bedrijf-vermelding. Zo kun je bijvoorbeeld een link toevoegen die leidt naar een pagina op je website waar bezoekers een afspraak kunnen maken of reserveringen kunnen doen.
    Robin van der Sar
  • De 12 beste SEO-tools die je zou moeten gebruiken augustus 9, 2017
    SEO wordt een stuk makkelijker en efficiënter met de juiste tools. Het algoritme van Google werkt in bepaalde opzichten vele malen sneller dan het menselijk brein. Om de zoekmachine beter te begrijpen, en een hoop tijd te besparen, bieden de juiste tools je de helpende hand om beter te scoren. Overal worden tools aangeraden, maar […]
    Pim Broekstra
  • Waarom je nú volledig moet focussen op mobiel augustus 1, 2017
    Er wordt al lang gesproken over mobile first, maar het is nu belangrijker dan ooit. Is jouw website mobielvriendelijk, snel en biedt het een optimale gebruikerservaring? In ons onderzoek zien we interessante cijfers over het gebruik van mobiel en tablet en de daarbij behorende conversiecijfers. Daarnaast komt de mobile first index van Google nu steeds […]
    Okke Heusinkveld
  • Alles over voice search en de impact op je SEO-strategie juli 25, 2017
    Steeds meer blogs en onderzoekers besteden tijd en aandacht aan voice search. En in de lijstjes met zoekmachinetrends voor dit jaar komt voice search ook naar voren als een belangrijke ontwikkeling om rekening mee te houden. In deze blogpost lees je daarom alles over voice search én hoe je jouw SEO-strategie daarop kunt aanpassen.
    Jeroen Voets
  • Contentmarketing voor voice search juli 6, 2017
    Siri, Google Now, Alexa en Cortana: de digitale assistenten kunnen een kaartclubje beginnen. De iPhone, een willekeurige andere smartphone en slimme apparaten voor thuis, zoals Alexa van Amazon, veranderen de manier waarop we kunnen zoeken naar informatie. Weg met de 'gerobotiseerde' zoekopdrachten die we in Google of in de adresbalk typen. De weg wordt vrijgemaakt voor […]
    Marnix de Munck
  • 15 statistieken uit het vernieuwde Marketingfacts Stats dashboard juli 4, 2017
    Marketingfacts is een kennisplatform. Dagelijks bieden we de marketeer cases, onderzoeken, nieuwtjes en verhalen over tal van aan marketing gerelateerde onderwerpen. Onderzoek staat vaak aan de basis van het werk van de marketeer. Marketeers moeten bekend zijn met de trends in de markt, weten wat er speelt en beslissingen maken op basis van feiten. Om het […]
    Kjell de Raad
  • Zo publiceer je content direct in zoekresultaten met Google Posts juli 4, 2017
    Google Posts is een nieuwe functie van Google die bedrijven in staat stelt om content direct in de zoekresultaten van Google te publiceren. Na een introductie in de Verenigde Staten waarbij de Amerikaanse presidentskandidaten de functie mochten testen, is Google Posts nu inzetbaar voor alle organisaties met een Google Mijn Bedrijf-account. Google geeft gebruikers zo […]
    Marijn ten Bulte
  • Hoe instant apps mobiel gedrag en advertising gaan veranderen juni 27, 2017
    Op 6 juni 2016 publiceerde Thomas van Manen een artikel op Marketingfacts waarin hij beschreef waarom apps nog helemaal niet dood zijn. Vlak daarvoor werd op de Google I/O in Mountain View, California, de functionaliteit rondom instant apps gepresenteerd: het gebruik van apps zonder deze op je telefoon te installeren. Inmiddels zijn we een jaar […]
    Yorick Voorthuijzen

RSS Online branding

  • Crisiscommunicatie: waarom je zelf het slechte nieuws moet vertellen september 21, 2017
    In geval van crisissituaties hebben veel bedrijven en organisaties een crisiscommunicatieplan. Dit plan moet het gevaar voor stakeholders verkleinen en de eigen reputatie beschermen. In crisissituaties bestaat de communicatie vooral uit het reageren op mediaberichten. Bedrijven schieten hierbij vaak automatisch in een verdedigende houding. Het lijkt veel verstandiger om als bedrijf zelf proactief het slechte […]
    SWOCC
  • GroenLinks blikt terug op de ‘Facebookverkiezingen’ september 18, 2017
    Sybren Kooistra is als digitaal strateeg verantwoordelijk voor social media bij GroenLinks. Ruim een jaar geleden sloot hij zich eerst twee maanden op om te kijken hoe social media werkt en te kijken hoe andere politieke partijen het gebruiken. Vervolgens bouwde hij een team om hem heen en werkte hij een half jaar lang toe […]
    Jaap van Zessen
  • Generation Z: de ongrijpbare generatie september 8, 2017
    The elusive Generation Z. In 2020 bestaat veertig procent van de grootste wereldmarkten uit deze jongeren. Naast hun eigen (groeiende) koopkracht hebben ze invloed op hun ouders’ uitgaven. Zo vormt deze jonge generatie nu al een belangrijke groep voor adverteerders en marketeers. Maar wie is Gen Z nou exact en hoe bereik je deze groep?
    Diederick Ubels
  • 4 cases die het succes van advocacy marketing aantonen september 1, 2017
    De consument van vandaag staat wantrouwig tegenover advertenties. Ook wordt het steeds moeilijker voor adverteerders om de gewenste doelstellingen te behalen. Dit werd enkele dagen geleden maar weer eens bevestigd door Martin Sorrell, de ceo van WPP, een holding die honderden reclamebureaus omvat. Sorrell begint zijn vertrouwen in de advertentiewereld te verliezen. Hij geeft toe […]
    Koen Stevens
  • Het nieuwe wereldbeeld van jongeren veranderde misschien wel de hele marketingrealiteit augustus 31, 2017
    Jongeren willen geen bezittingen, maar ervaringen, is de nieuwe marketingrealiteit. Maar het feit dat jongeren niets kochten, blijkt heel andere oorzaken te hebben. En dat zet die marketingrealiteit onder druk, want wij marketeers lijken het belang van merken te zijn vergeten.
    Tadek Solarz
  • Verkoop geen onzinverhalen augustus 22, 2017
    Marketing maakt graag gebruik van storytelling. Terecht. Maar naar mijn overtuiging is er de laatste jaren een gevaarlijke, onkritische houding ontstaan als het gaat over verhalen van merken en organisaties. Teveel bedrijven vertellen vandaag de dag een ‘brand story’ of ‘corporate story’ die losstaat van de realiteit. Ze leggen hierbij de focus op het vinden […]
    Reinier Rombouts
  • Geloof, beïnvloeding en verantwoordelijkheid: iedereen kan een goeroe zijn augustus 22, 2017
    We worden allemaal beïnvloed. Afhankelijk van de dag, het gemoed, je financiële positie, een gesprek met de buurvrouw, de liefde, het weer en of je toevallig ergens voor open staat of niet. Al die onvoorspelbare omstandigheden spelen een rol. Nu zijn er datavorsers die geloven dat we al die factoren kunnen voorspellen en zo kunnen […]
    Tadek Solarz
  • 101 gratis schrijftips uit een blogtraining augustus 22, 2017
    De vraag komt de laatste tijd opvallend vaak langs: of we een schrijftraining kunnen verzorgen. Maar natuurlijk. Lastig blijft het wel altijd een beetje; omdat schrijven meer een creatieve vaardigheid is dan exacte wetenschap, kun je nauwelijks garanties geven over het resultaat. Wat we wel kunnen doen, is algemene tips, handigheidjes en aandachtspunten delen die je […]
    Freek Janssen
  • Maken we contentmarketing niet onnodig complex? augustus 14, 2017
    In het artikel ‘Waarom reclame steeds minder op reclame lijkt’ staat met rode letters ‘Storytelling is hot’. Ik lees verder en na een mooie en beeldende omschrijving van de commercial van Pickwick over Sanne en Baukje staat een mooi geformuleerde reactie van Pickwick over hoe ze tot de keuze zijn gekomen hun boodschap op een verhalende […]
    Jort Koopman
  • ReclameReview: Zuivelpak augustus 9, 2017
    Zuivelpakken worden steeds vaker gemaakt van natuurlijke grondstoffen. Dat is de boodschap van deze campagne, die ontwikkeld is door de zuivelindustrie en de supermarktbranche.
    David Brinks